Önskvärt med patientuppror

Det blir troligen ganska få landsting som får dela på de 750 miljoner kronor som är kvar av den så kallade kömiljarden. Enligt en artikel i Dagens Nyheter i dag var det vid kontrollstationen i september bara sju av landets 21 landsting som i någon mån uppfyller kraven på väntetid till operation och/eller specialistvård. Detta enligt den vårdgaranti som gäller. Fram till årets slut ska en avstämning göras varje månad.

Vårdgarantin är bra – i teorin. Tanken med kömiljarden är att de landsting som klarar de ganska vida ramarna som garantin medger ska få dela på en miljard kronor. Men garantin säger egentligen ingenting. Enligt den överenskommelse som regeringen träffat med Sveriges Kommuner och Landsting ska den patient som får en remiss till den specialiserade vården få komma på besök inom 90 dagar. Visar det sig vid det besöket att patienten behöver opereras så ska den operationen ges inom ytterligare 90 dagar. Gränsen för att vårdgarantin ska anses vara uppfylld är att 80 procent av patienterna får vård inom dessa tidsgränser.

Egentligen är det smått skandalöst. Garantin innebär att upp till 20 procent av patienterna inte kommer till specialist eller opereras i de landsting som anses som föredömen. Och vad är det egentligen för garanti när en patient ändå kan få vänta upp till ett halvår innan ett ingrepp görs – också det i landsting som klarar garantin. De allra flesta patienter i landet får uppenbarligen vänta mycket längre innan de kommer till läkare och under behandling.

Så ska det naturligtvis inte vara. När en människa blir sjuk och behöver komma till en specialist eller opereras ska det inte dröja ett halvår eller mer innan han eller hon kommer in i vårdsvängen. Vårdgarantin, som ska vara något positivt och bra, har i stället blivit ytterligare ett symptom på hur illa ställt det är i svensk sjukvård. Detta sagt även om kömiljarden faktiskt har skyndat på vården i en del landsting jämfört med hur det var innan kömiljarden infördes.

Regeringen har genom socialminister Göran Hägglund ändå gjort någonting. Men missförhållandena inom vården har byggts upp under lång tid. Jag kan inte se annat än att det är något som är ordentligt fel i hur vården organiseras. Allt är ineffektivt och byråkratiskt.

För några år sedan hörde jag en läkare berätta följande historia. På en klinik fanns i ena änden av en korridor ett förråd med olika typer av material. Allt detta användes i andra änden av korridoren, vilket innebar att personalen fick ta många onödiga steg. Förslag lades om att flytta förrådet så att springet kunde upphöra. Alla var med på det, men ändå tog det nästan ett år innan förrådet kunde flyttas. Det var samrådsgrupper, diskussioner och förhandlingar i det oändliga innan det var så klart att kliniken kunde beställa hjälp av vaktmästeriet att utföra flyttningen.

Ja, så går det till och jag är helt övertygad om att exemplen kan mångfaldigas samt att de även gäller hur patienterna behandlas.

Vad Göran Hägglund kan göra står skrivet i stjärnorna. Vad som skulle behövas är en ordentlig och radikal förändring av vårdens organisation. Men en sådan kommer helt säkert inte att ske därför att det finns alltför många särintressen som slår vakt om just sitt område där de kan utöva makt och känna sig viktiga.

Patienterna borde reagera och kräva förändring, tycker jag. Ett patientuppror som inte låter sig stilla förrän vården förmår att ge patienterna bot och bättring när de behöver det. Och inte inom ett halvår.

 

About these ads

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Önskvärt med patientuppror

  1. Moa skriver:

    Ja, som vi har sagt i Sundsvall under en lång tid nu (här är det väl inte ens tal om att klara av någon vårdgaranti …): Det gäller att hålla sig frisk, helt enkelt. Är man frisk går allt bra … men blir man sjuk, då är det kört.
    Byråkrati har väl egentligen ingenting inom vården att göra. Vård ska utföras, helt enkelt. Det är ju ändå människor det handlar om, inte siffror eller statistik.

Kommentarer inaktiverade.