Ljusen från förr lyser bättre

Det var tydligen brandvarnarens dag i dag. Näst intill fem i tolv får jag reda på det. OK, vi har brandvarnare. Jag tror att den fungerar. Den tidigare gjorde i alla fall det. En gång när vi var borta började den höra av sig. Så till den grad att grannarna ringde bovärden som kom och tog ner den. Det hade blivit något fel på den. Vi fick en ny som sedan dess inte har lämnat ett pip ifrån sig. Men eftersom det inte brunnit så är väl inte det så konstigt. Egentligen.

På teve var det någon käck brandman, eller om det var ett brandbefäl, som sa att vi inte längre är vana att hantera levande ljus. Hur rätt har han inte även om affärerna är fulla med så kallade doftljus och man lätt får intrycket att folk köper ljus dagarna i ända.

Hans konstaterande kan nog äga sin riktighet. Ju äldre man blir desto oftare, tycker jag mig märka, drar man sig till minnes saker från barndomen och den tidiga ungdomen. Och jag mindes plötsligt jularna hos morfar och mormor i Bergslagsbyn som ligger i Borlänge.

Man kom in i en kallhall. Köket till vänster var ganska stort med den vedeldade spisen och vasken direkt till höger. Åt höger längre in i rummet, men framför kökssoffan, fanns dörren som gick till vardagsrummet eller finrummet. Där hade morfar ett skrivbord. Och fortsatte man högervarvet kom man in i sovrummet. På jularna firades aftonen i finrummet. Där stod granen. Enligt dagens mått fattigt klädd. Inga ljusslingor då inte. Nej, små hållare och i dem julgransljus. Det var högtidligt när de tändes och vi ungar blev noga förmanade att inte stoja så att granen skulle ramla och huset ta eld.

Vi vågade knappt andas. Och fint var det. Stämningsfyllt? Jag minns det inte så. Bara en rädsla för att något skulle hända. Lyckligtvis brann ljusen fort.

Julen nu har fått en annan och för det mesta en helt kommersiell prägel sedan dess. Jag är inte imponerad av den. Att det var julskyltning och första advent gick förbi mig. Men när jag sitter och skriver dessa rader ser jag i fönstren på andra sidan gatan hur julstjärnorna och de elektriska adventsljusstakarna lyser.

OK, jag ska ta fram staken i morgon också. Och vid någon städning framöver ska jag ta och lägga på en julduk. Men sedan får det nog vara bra. Kanske lyser minnena bättre än dagens prål? Jag tror det.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.