Spekulation i våld

Halvsovande, en liten lur framåt kvällskvisten skadar aldrig, såg jag något på SVT:s Go´kväll. Det är i år 30 år sedan den första debatten om videovåldet och dess påverkan på ungdomen hölls i TV. Till och från har debatten återkommit. Till och från har jag tänkt på det. Nu snackades det åter om frågan, men inte utifrån saklig synpunkt utan mer som ett slags jubileums- eller historieinslag.

Ibland kan man bli förtvivlad när man sitter i soffan och kikar på TV. Det är mord och mördande i snart sagt alla kanaler under kvällar och nätter. En del filmer och serier tycks bygga på att det ska vara så mycket våld som möjligt. Jag har aldrig förstått det. Och jag kommer nog aldrig att göra det. Är det spänning för tittaren när en, två, tre eller flera människor dödas på ett mer eller mindre brutalt sätt? Är det roligt? Underhållande? Är det kul att se filmer där mer krut (ursäkta ordvalet) lagts på att få till de häftigaste effekterna än på själva storyn?

Jag vet att det finns cineaster som uppskattar tekniken som ligger bakom filmskapelsen. Men för vanligt, litet åldrande, folk (jag räknar mig till den gruppen åtminstone i det här fallet) är det snudd på obegripligt.

Så till frågan – påverkar våldet i filmer, serier och spel sina tittare och utövare? På marginalen tror jag faktiskt det. Det finns alltid svaga själar som fångats av budskapet och som tror att nävar eller knivar är lösningen på motsättningar som kan uppstå. Särskilt om det är alkohol eller andra droger inblandade.

Det finns helt säkert många uppfattningar om detta. Och skulle det så vara att våldet i dessa ovan beskrivna media inte har någon påverkan på ungdomen – inte på någon ungdom – så tycker nog jag i alla fall att det är för mycket. Det är inte underhållande. Inte avkopplande. Det är bara en spekulation och spekulationer tycker jag inte om.

I alla fall när det inte är jag som spekulerar…

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.