100 dagar efter valet

Blir man trött av kylan? Mörkret? Eller är det kombinationen av kylan och mörkret som gör att ögonlocken blir allt tyngre då och då? Även mitt på dagen, vilket förvånat mig storligen. Hur som helst for ögonlocken upp ordentligt när jag nyss kikade på termometern. Minus 23 grader. Usch. Vad värre är att jag tror att termometern är en glädjevariant. Det brukar alltid vara kallare hos grannarna och dem kan jag inte beskylla för att alltid vara värst.

Många har tydligen tittat på OS-krönikan på TV i kväll. Det har inte jag gjort. Och så finns det inte mer att säga om det. Däremot lyssnade jag med intresse på inslaget i Aktuellt som tagit fasta på att det i morgon är 100 dagar efter valet. Fokus låg på hur de etablerade partierna klarat sig från att bli beroende av Sverigedemokraterna.

Alla löften från alla håll innan valet om att partierna aldrig någonsin skulle göra sig beroende av Sverigedemokraternas röster var ju mycket tal. I riksdagen är det ju så att om regeringen och den nu upplösta röd-gröna alliansen står med varsitt förslag och inte kan enas om någon kompromiss, så vinner den sida som de sverigedemokratiska ledamöterna röstar på. Då har rimligen antingen den ena eller den andra sidan gjorts beroende av de röster som avgör vilket beslut som fattas. Det är enkelt – det är så det fungerar.

I en aspekt har dock en förändring inträtt. Nämligen att samtalsklimatet mellan blocken har blivit bättre. Tidigare var blockpolitiken cementerad, men nu talar både Socialdemokraterna och Miljöpartiet med regeringen och i flera fall har de funnit en gemensam väg framåt. Mer konsensusanda är inte fel och det är nog nyttigt, framför allt, att Moderaterna tvingas inse nödvändigheten av det. Jag har en bestämd känsla av att de inte tar den hänsyn till och visar den respekt för allianskamraterna som samarbetet kräver för att vara hållbart på sikt.

Nej, nu är det dags att kura igen. Man får väl dra täcket över huvudet och låtsas att man är en björn som gått i ide. Förhoppningsvis är det litet mildare i morgon.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.