Humor i vardagen

Man mår så mycket bättre när man får skratta. Egentligen gör vi det nog alltför litet. Men det går alltid att ta igen. Alltid finns det något att skratta åt och alltid går det att finna en smula roligt även i väldigt vardagliga och kanske allvarliga situationer.

På nätet finns det mycket roligt. I kväll fick jag ett mail från dottern som tydligen har hittat en samling kommentarer som gjorts av piloter och flygvärdinnor/flygstewards. Allt är på engelska förvisso, men självklart roliga. Och jag är helt övertygad om att dottern skickat dem till mig därför att hon vet att jag tycker det är kul att flyga.

Jag läste dem alla och skrattade bitvis så jag fick tårar i ögonen. Exempelvis åt denna:

From a Southwest Airlines employee: ”Welcome aboard Southwest Flight XXX to YYY. To operate your seatbelt, insert the metal tab into the buckle, and pull tight. It works just like every other seatbelt and if you don’t know how to operate one, you probably shouldn’t be out in public unsupervised. In the event of a sudden loss of cabin pressure, oxygen masks will descend from the ceiling. Stop screaming, grab the mask, and pull it over your face. If you have a small child travelling with you, secure your mask before assisting with theirs. If you are travelling with two small children, decide now which one you love more.”

Eller vad sägs om den här: From a Southwest Airlines employee: ”There may be 50 ways to leave your lover, but there are only four ways out of this airplane.

Vi tar en till: ”As you exit the plane, please make sure to gather all of your belongings. Anything left behind will be distributed evenly among the flight attendants. Please do not leave children or spouses.”

Jag tycker det skulle vara väldigt kul att höra sådant här. Ibland händer det att man hamnat i ett plan där kaptenen är pratsugen. Senast under resan hem från USA i november hade vi en väldigt trevlig dansk kapten, som praktiserade sin sköna humor på oss i kabinen.

På en flygning från Stockholm till Göteborg passerade vi Tiveden. Det gav kaptenen anledning att faktiskt hålla ett litet föredrag om de sällsynta näckrosorna som finns i en sjö där. Det var riktigt intressant och det var flera än jag som kikade ut över skogsområdet – naturligtvis utan att se en endaste av dessa växter. Det är svårt att se från höga höjder. Men det var också en höjdare till pilot som helt säkert var väldigt intresserad av floran på marken. Kanske måste man vara ordentligt jordbunden för att bli en duktig pilot..?

Att se det roliga i det mesta är svårt och det är få förunnade att ha den gåvan. Desto roligare då att de ofta så glatt och villigt delar med sig. Jag uppskattar det mycket.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Humor i vardagen

  1. Moa skriver:

    Kul att du gillade dem, pappa. Jag läste dem, och tänkte genast på dig. :p

Kommentarer inaktiverade.