Lyckliga Skelleftebor

Norrlandslänen utgör en betydande del av landet. Mot den bakgrunden var det en god nyhet för Skellefteborna – och alla andra norrlänningar, ja alla svenskar – att få veta att Skellefteborna är näst lyckligast i Norrland.

Det är professorn i ekonomisk historia, Nils-Gustav Lundgren, som på landstingens uppdrag har undersökt var lyckan är som störst. 2 392 personer har fått tala om hur lyckliga de är. Lundgren har intervjuats av Piteå-Tidningen, vilket väl inte är så förvånande eftersom det av denna undersökning framkommit att Piteborna är absolut lyckligast i Norrland (och ändå har de inget hockeylag att särskilt glädjas åt). Sundsvall och Östersund hamnade i botten.

Men Skellefteå hamnade på andra plats, vilket säkerligen ökar lyckokänslan hos de mycket lokalpatriotiska Skellefteborna. Piteborna sätter ju sitt samhälle på världens främsta plats liksom Skellefteborna sätter sitt på plats ett. Kanske har det med varandra att göra. Ju mer man värnar lokalsamhället och ju starkare sammanhållningen är, desto lyckligare är man. Och tryggare.

Jag har inte en aning om hur undersökningen har gått till och vilka som har tillfrågats. Men det skulle onekligen vara intressant att få veta hur alla inflyttade till Skellefteå ser på sin bostadsort. Resultatet skulle nog inte ha blivit så strålande då, är jag rädd. Det är en konsekvens av det tidigare sagda – när sammanhållningen mellan de riktiga Skellefteborna är stark blir det väldigt svårt för inflyttade att få något fotfäste i det sociala livet. Det kan väldigt många inflyttade vittna om.

Både Sundsvall och Östersund har en stor del av sin befolkning som inte tillhör ”ursprungsbefolkningen”. Många har kommit till dessa städer i samband med att statlig verksamhet lokaliserats dit, andra åter har bara tillbringat en begränsad tid där. I den tidigare militärstaden Östersund fanns många som var ditkommenderade och som i samband med den militära omstruktureringen blev fast där. Det kanske inte känns så roligt. Och då blir man inte lycklig.

Inflyttad som jag är till Skellefteå har jag många synpunkter på Skellefteå som ett slutet samhälle. Det har jag ordat om åtskilliga gånger under min aktiva tid på Norran. Många har hållit med mig och de har alla varit inflyttade. Så sent som i går hittade jag ett mail från en person som flyttade hit 1974 och fortfarande inte släppts in i stadens gemenskap.

Själv bryr jag mig inte så mycket om det. Lycka för mig är så mycket annat än att ständigt umgås med släktingar och barndomskamrater och att veta allt om alla. Skellefteå är i allmänhet en god stad med trevliga människor och så gillar jag starkt Hälsans stig längs älven. Det och den trygghet jag finner i mig själv och mina kära är allt jag behöver för att känna mig lycklig.

Och i detta tillstånd tillönskar jag alla läsare ett gott slut på det här året och ett Gott Nytt År. Må det kommande året göra er alla ännu lyckligare.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.