En inbjudan jag nobbade

I dag fick jag en inbjudan. Dock inte till att snacka om mina upplevelser i Egypten och om min syn på vad som händer i Nordafrika och Mellanöstern – det senare en utveckling som ligger mig nära. Nej, det var en inbjudan från Anette Novak, chefredaktör på Norran. Hon vill att jag ska komma till tidningen för att under två timmar, med hjälp av en samtalsledare, uttrycka mina åsikter inför personalen och ställa eventuella frågor till den och ledningen (gissar jag).

Eftersom inbjudan lagts ut på Facebook, som kanske alla läsare av denna blogg inte är med i, återger jag inbjudan här:

”Hej Ola,

Då jag informerats om att du i diverse forum har fört fram en hel del kritik mot Norran, redaktionen samt mig och övriga ledningen skulle vi vilja bjuda in dig till ett frukostmöte på tidningen för att lyssna på dina synpunkter och besvara dina eventuella frågor.
För mig är det viktigt att du – som har så många arbetskamrater här som undrar varför du pratar om oss och inte till oss – får en chans att möta oss alla.

Vi har även bett Jens Mårtensson att fungera som samtalsledare (du ser att mailet även gått till honom fk).

Vilken av följande dagar passar dig bäst?

i morgon bitti (24 feb) kl 8-10  (inkl frukostfika)
alt
må (28 feb) kl 15-17 (inkl eftermiddagsfika)

Tack på förhand för ett snabbt svar så vi hinner informera övriga.

mvh

/anette”

Inbjudan hade skickats i kopia till alla anställda på tidningen och till den, tydligen redan tillfrågade, samtalsledaren.

Jag har alldeles nyligen skickat ett svar på denna inbjudan. Det svaret har också gått i kopia till alla anställda och till samtalsledaren. Svaret lyder som följer:

”Hej Anette,

Jo, det är riktigt att jag – inte i diverse forum, utan bara på min blogg – har kritiserat Dig och övriga ledningen på Norran.

Det är rart av Er att vilja bjuda in mig till ett möte, som Ni till och med kostar på med en samtalsledare. Detta för att lyssna på mina synpunkter och besvara eventuella frågor från mig.

Om det känns viktigt för Dig att jag får en chans att möta er alla, så känner jag inte alls något behov av det. Jag har på min blogg sagt vad jag vill säga och jag har inget att tillägga och inga frågor att ställa.

Som du nu har förstått tackar jag nej till inbjudan. Mina dagar är fyllda av flera åtaganden och engagemang samt förstås fri tid som jag är väldigt rädd om. Under hela min aktiva tid har jag lagt ned oändligt med tid och mycket djupt engagemang i att forma en god och trovärdig journalistik. Sedan jag tvingades sluta på Norran har jag så småningom lärt mig att uppskatta tiden som en vän med vilken jag fritt och efter eget tycke kan umgås som jag behagar.

Ytterligare ett skäl till att jag tackar nej är att jag är fullständigt övertygad om att Norran är mer betjänt av att personalen arbetar med det de ska i stället för att bindas upp under två timmar (det blir många arbetsdagar) för att lyssna på det jag redan har sagt i annat forum. Och som de, om de vill, kan ta del av på några minuter. Och dessutom på sin fritid.

Än en gång – tack för inbjudan. Och lycka till i fortsättningen.

Med vänlig hälsning

/Ola”

Ytterligare ett skäl, som jag inte nämnde i svaret, är att jag under en sådan hearing (som jag anar att det skulle bli) kan bli provocerad att säga ytterligare saker som jag har kännedom om, men som ledningen nog skulle vara tacksam för om jag håller för mig själv.

Men det är en annan historia…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En inbjudan jag nobbade

  1. Tobias Ljungvall skriver:

    Hej Ola,
    Att sitta av ett sådant möte hade varit en förödmjukande upplevelse för våra gamla kollegor. Detta eftersom de – i händelse av att de håller med dig – med rätta hade varit alltför rädda för att ta ditt parti. En del av dem blir kanske inte glada över att jag skriver så här, men så är det.
    /Tobias

  2. Susanne Lärkeryd skriver:

    Hej Ola,
    Tack för initierade kommentarer till det som hänt på Norran, och bra att du publicerar Novaks inbjudan så att var och en kan läsa och begrunda.
    Det som hänt stärker bara min uppfattning att på Norran är det mer eller mindre en synd att ägna sig åt självkritik.
    /Susanne

Kommentarer inaktiverade.