Kan alltid göra som Sonja i Enånger

Det har varit en bra dag i dag. Mycket att göra. Mycket att följa med i. Det är roligt och känns helt OK att kunna lägga dagen bakom sig när jag så småningom går och lägger mig. Och då gör jag det med vissheten om att också morgondagen ser ut att bli en bra dag.

Det är min utgångspunkt varje dag. Och i morgon – ja, varje fredag – är det en utmaning som jag alltid ser fram emot. Det första jag gör när jag väl ögnat igenom tidningarna är att kasta mig över DN:s fredagskorsord. Det är likadant på lördagarna (fast det då förstås är lördagskorsordet). För det mesta brukar jag fixa dem båda, men ibland händer det naturligtvis att jag fastnar på något. Att det blir någon liten ruta som jag inte är människa att kunna fylla i rätt bokstav i. En försmädlig tom ruta.

Den rutan får vara tom. För jag är inte som Sonja i Enånger (frid över hennes minne). Det var en rolig tant, som alltid löste korsord. Alla tyckte att hon var jätteduktig ända till dess att någon tittade på vad hon gjort.

Hon kunde nästan ingenting! Men glatt fyllde hon i alla rutor som det passade. Det var bokstäver överallt. När vi kom på henne bara skrattade hon och sa att det gjorde väl ingenting. Hon sket i det och hon skickade aldrig in lösningarna. Hon ”löste” korsord för att få tiden att gå.

Ja, märkligare än så behöver det inte vara…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Kan alltid göra som Sonja i Enånger

  1. Moa skriver:

    Ja, det ser ju i alla fall hemskt imponerande ut när någon gör så. För vem har tid och lust att lusläsa ett korsord för att se att människan har löst rätt?

Kommentarer inaktiverade.