Läsning som inspirerar

Våra pengar heter bilagan som följde med Norran i morse. Temat var kreativitet. Vilket lockade mig att läsa nästan alla artiklarna. Till skillnad mot dagstidningens innehåll var det mycket som fångade mig i bilagan. Mitt lovord till den.

Jag gillar nämligen kreativitet och kreativa människor. Ofta är denna kreativitet kopplad till en entreprenörsanda och jag låter mig varje gång imponeras av dem som får en idé och genomför den utan att först lista alla problem som kan komma att uppstå innan tanken eventuellt kan förverkligas. Jag har mött många i mina dagar.

En av dem är Malte. För honom existerar inte några problem – bara lösningar. Och så sätter han genast igång att fixa det som måste fixas. Ofta blir det väldigt enkla, men totalt okonventionella, lösningar och av den sorten som jag varken sett, hört talas om eller läst om. Jag gillar den inställningen. En gång sökte han patent och fick det. Men efter något år släppte han det eftersom ingen ville köpa det. Men nu kan var och varannan människa gå till Jula eller Clas Olsson och köpa ”hans” kombinationsverktyg – kniv och stämjärn i ett.

Alla kan hitta på nya saker. I vardagen möter vi ständigt saker som kan göras på ett annat sätt och ibland hittar vi på saker som gör det lättare för oss. För så är det att innovationer och uppfinningar föds av ett behov. Eller ur en frustration över något som fungerar dåligt.

Innovationer och uppfinningar driver utvecklingen framåt. Liksom forskning. Och mycket annat förstås. Det som jag själv tycker är ett hinder för att inte mer nytänkande konkretiseras är att det är litet krångligt och kan vara dyrt att ”säkra” det man hittat på. Jag har själv varit med om att företag rakt av snott idén när jag i min okunskap och valhänthet har pratat om den med folk som jag vill ha mer teknisk kunskap från.

För så är det, tror jag, att de allra flesta vill ha någon ersättning för det man hittar på och som kanske genererar pengar. De kontakter jag har haft med olika typer av innovationscentra och instanser som ska hjälpa till att lotsa fram nya produkter och tjänster, har inte gjort mig övertygad om att det är rätt metoder som tillämpas här i landet.

Det finns en stor innovationskraft hos väldigt många, som bör utnyttjas bättre. Till gagn för enskilda och för samhället. Själv ska jag ta hand om denna kraft hos mig själv – bestämde jag nu i skrivande stund. Men först när stambytet i lägenheten är klart och vi kan flytta hem igen. Där har jag någorlunda ordning på papperen. Här i ”exilboendet” har jag inga papper alls…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Läsning som inspirerar

  1. Moa skriver:

    Jag har ju också en hel massa idéer, men jag har kollat lite på det där att söka patent – och det är ju en hel jäkla jungel! Att det ska vara så svårt/dyrt/långrandigt att söka patent, och sen gäller det bara i Sverige också! Vad är det för mening med det, liksom?

  2. Moa skriver:

    Djungel, kanske det stavas … jag blev så upprörd så jag tänkte inte efter före.

Kommentarer inaktiverade.