Curlat i Sundsvall

Efter en god natts sömn och en mage som känns helt OK (för närvarande, är det väl bäst att tillägga) har jag agerat curlingförälder och skjutsat dottern till jobbet. Som jag har nämnt någon gång tidigare har ”hennes” affär, Ejes färg, i Sundsvall bytt lokaler, så att den numera är inhyst i gamla Vin & Sprits lokaler. Det blev verkligen ett lyft för affären där lokalerna är ljusa och fina. Nordsjö färg har passat på att göra affären till en konceptbutik och dit kommer så småningom, gissar jag, färghandlare i Nordsjökedjan att vallfärda för att se hur man lyfter fram varorna.

Jag kikade bara in som hastigast och återkommer så småningom med bilder. Tydligen har dottern Moa fått ansvar för skyltningen och det var fräscha grepp som tagits. Ska ta bilder på det också, men de kan jag nog inte lyfta in i bloggen och skriva om förrän på lördag när jag är hemma där den nödvändiga sladden mellan kameran och datorn befinner sig.

Nåväl, det känns väldigt bra att vara tillbaka i Sundsvall igen. Jag bodde ju här i tio år innan jag flyttade till Skellefteå för tolv år sedan och det känns bra att gå runt på stan, där jag fortfarande möter folk som känner igen mig. Ska definitivt ta en vända på stan litet senare och förmodligen blir det då så att jag går upp på min gamla arbetsplats Sundsvalls Tidning för att surra bort en timme eller så med dem som fortfarande jobbar kvar. Besparingar och rationaliseringar också där har ju reducerat antalet medarbetare även där.

Många av er som läser den här bloggen har varit i Sundsvall. Andra bor här. Jag vet inte riktigt vad det är med den här stan, men den har karaktär på ett annat sätt än vad Skellefteå har. Större är den förstås och det är kanske det som gör stan mer levande. Men också byggnaderna gör sitt till för att sätta prägel på staden mellan bergen. Stenstan är en liten njutning att gå runt i.

Så det gäller att passa på nu när jag har dagen fri. Det blir som att vara turist i miniformat och mest gå omkring och kika. Och minnas. Jag ska dessutom reka en parkeringsplats till dess att jag ska vara hos tandläkaren i morgon bitti. Men det blir kanske inte så svårt och det brukar ordna sig på något sätt. Inget att på något sätt oroa sig för.

Vad annars? Inget speciellt. Såg att skidskyttelandslagets tränare under många år, Wolfgang Pichler har sagt upp sig och i stället skrivit på för att träna Rysslands skidskyttar. Svenska tjejerna är litet ställda över hans avhopp, men de har ju lärt sig mycket under hans 16 år som tränare för svenska landslaget och ska nog kunna hålla i sina färdigheter ytterligare ett antal år. Och så är det ju faktiskt så att ingen är oersättlig – det kommer nog fram någon som kan driva på och utveckla landslaget ytterligare. Det borde vara ganska enkelt – det gäller ju bara att få de aktiva att åka litet fortare och skjuta litet bättre.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Curlat i Sundsvall

  1. Monica skriver:

    Det är bara bra att du Curlar när du för en gångs skull har chansen! Vi har också skämt bort barnen den här veckan och det känns bara härligt! Det blir så sällan nu för tiden. Njut av tiden med dottern! Kram!

Kommentarer inaktiverade.