Flyg, väder och Wiksten

Jag gillar flyg, som ni nog har förstått om ni läst mina inlägg. Alldeles nyss – när jag var på väg tillbaka från stan efter ett par ärenden – landade ambulanshelikoptern vid lasarettet. Nu efter kanske 10–15 minuter startade den igen.

Vi bor ju så nära lasarettet att vi hör helikoptern varje gång den kommer och far iväg. Från början när vi bodde här tyckte jag det var litet häftigt. Helikoptern är ju en alldeles speciell och mycket mångsidig maskin som alltid är rolig att skåda. Men nuförtiden inger inte helikopternärvaron samma halvt lustfyllda känsla hos mig, eftersom jag nu mer tänker på dem som är inne i dem.

Ja, inte piloterna då. Utan den som antingen kommer till lasarettet efter en akut sjukdom eller en olycka eller måste transporteras vidare till universitetssjukhuset i Umeå. Inte sällan handlar det om liv eller död, även om personalen inte kan tänka på det. För den är det förstås vardag och ett jobb som de är väl tränade och erfarna att utföra. Dramatiken, även om den är stillsam, är deras vardag.

Flyget ska jag däremot njuta av när det blir flygdag på Falmark 20 augusti. Det är något att verkligen se fram emot.

Dagen är fullständigt strålande. Vilket har fått ett beslut att mogna hos mig. I dag blir det nog – med största sannolikhet – så att jag ställer undan tangentbordet och kopplar ner datorn. Skrivandet, som alltid för mig är en avkoppling, får nog stå tillbaka för min ”tolva” ner genom stan, via Sunnanå till Mobacken och åter. Sedan blir det bokläsning i solen på balkongen, kan jag föreställa mig, och fortsatt inläsning av motioner till Kristdemokraternas riksting i Umeå som börjar på torsdag.

Jag ser att partiets gruppledare i Skellefteå Maria Wiksten är en flitig motionär. Hittills har jag spårat sex motioner som hon skrivit själv eller tillsammans med någon annan. En motion, jag minns inte vilken, föreslår partistyrelsen ska antas av tinget. Det är inte dåligt; regeln är ju normalt att motioner avslås eller, som det heter, anses vara besvarade efter partistyrelsens motivering.

Nej, nu blir det gympadojor på. Och en härlig promenad som ger mig utrymme att tänka på både gott och ont här i livet och här i världen. Kanske kommer jag på något helt nytt också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.