Mazda, Grekland och 1-0

Jag ska erkänna att jag blev avundsjuk i dag. Lite. Det var när jag åkte ner till bonnstan för att hämta vatten från Slind. Som alltid var det en liten kö där. Jag ställde min bil bredvid en klarröd Mazda MX-5, nerkabbad förstås i det vackra vädret. Knappt hade jag stängt dörren till min Mazda 6 förrän ägaren till MX-5:an kom.

Vi började prata, märkeskamrater som vi var. MX-5:an är ju världens populäraste roadster och har tillverkats i snart 900 000 exemplar. Det är en läcker bil. Vi pratade om det är en sommar- eller vinterbil, vilket förstås landar i att det mest är en sommarbil.

Men den kan naturligtvis köras året runt, sade ägaren till MX-5:an. Vaddå, sa jag. Med soft top? Icke. Ägaren hoppade in i bilen, startade den och på tolv sekunder var hard top uppfällt. ”Det är bil som vilken som helst”, sade han.

Klart jag blev impad. En ned- och uppfällbar hard top har jag bara sett en gång tidigare. Också i år och också i Skellefteå. Fast då var det en BMW. Lika läckert då som nu.

”Vill du provsitta?” frågade märkeskamraten. Jag nobbade artigt, tog mina femlitersdunkar och ställde mig i kö framför vattenkranarna. Innan jag kommit fram och börjat fylla i första dunken hade han kabbat ned igen och backade ut för att dra därifrån.

Jag spolade över när jag glodde efter bilen…

I Grekland råder generalstrejk inför morgondagens beslut i parlamentet om sparpaketet ska antas eller inte. Färjetrafik och flygtrafik stod stilla och mycket annat fungerade inte heller i landet i dag. Förmodligen inte heller i morgon, vilket självklart erbjuder ditresta turister ett extra minne av besöket.

Efter fackens demonstrationer tog tydligen extrema grupper över gatorna. Nyligen på mindes vi om Göteborgskravallerna tio år efter händelserna. I Aten såg det ut som det tyvärr gjorde i Göteborg då och som det gör på många andra ställen när protester urartar. Maskerade ungdomar, antar jag, kastade sten mot polisen och slog sönder fönster och annat i ren och skär förstörarglädje och naturligtvis till ingen nytta för de som rakt och ärligt demonstrerar för sin åsikter.

Cyniskt kan man kanske säga att dessa extremister ändå på något sätt vill bidra till att skapa jobb för någon eller några. Det som förstörs måste ju fixas till, vilket ger arbetstillfällen samtidigt som det kostar pengar som landet inte har. Nåja, all logik är inte logisk. Särskilt inte hos engagerade och måhända smått hjärntvättade ungdomar som i sin frustration över arbetslöshet lyssnar på destruktiva krafter.

Än så länge är det ytterst osäkert om en majoritet i parlamentet godkänner sparkraven och skattehöjningarna och utförsäljningarna av statlig egendom. Många tror att premiärminister Giorgos Papandreou kan hålla ihop partiet så att beslutet tas med samma majoritet som gav regeringen sitt förtroende för en vecka sedan. Många andra tror inte att det går eftersom det finns personer i Pasok som tvivlar på sparpaketets effekter samtidigt som allmänhetens tryck mot politikerna att säga nej bara ökar för varje timme som går.

Slutligen – kul att de svenska damerna lyckades vinna mot Colombia i den första matchen i VM. Jag lyssnade på referatet i radion till största delen och förstår att siffrorna kunde ha varit mycket större. Kanske blir det så på lördag när laget möter Nordkorea. Men det laget är svårspelat, sägs det. Inget resultat är garanterat förstås.

Precis som ingenting annat är garanterat här i livet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.