Varm dag mot sitt slut

Mer än halva dagen i dag satt jag på min kammare och skrev. Den ligger åt norr och är därför förhållandevis sval och go´. Men så skulle jag ner till stan i ett ärende. Fantastiskt ute. Varmt och härligt. Många tyckte nog att det var litet för varmt. Det var många värmeröda ansikten nere på stan och på mer än en panna såg jag svettdroppar.

Jodå, jag var förmodligen varmröd själv. Svettig var jag definitivt, särskilt efter att i rask takt (varför kan jag inte ta det lugnare när jag är ute och går och inte har någon tid att passa?) stegat uppför Lasarettsvägen mot Läkarvägen. Det kändes som ett rejält träningspass.

Tyvärr hade jag inte kameran med mig. Men det var en skylt utanför en affär som nog var riktigt säljande i dag. Nordbok hade ställt ut en skylt som annonserade att det finns många böcker på lagret. 80 000 titlar, om jag läste rätt. Men så stod det som var roligt, nämligen att det bara var 18 grader på lagret! Jag gissar att många gick in för att svalka av sig i en temperatur som normalt hör svenska sommaren till.

Det blev fler turer ut. Jag träffade på musikern och ljudteknikern Kenneth Vidmark som höll på att fixa till ljudet på Hotell Aurum och satt en god i solen och pratade med honom. Eftersom han tidigare varit politiker – han är det verkligen inte längre – halkade vi på grund av mig snart på politiska ämnen. Det blev mycket sagt både från honom och från mig; politik är ju så kul att snacka om och särskilt när man kommer in på personligheter och hur vissa personer kan styra och ställa bara för att de är som de är.

Jag har en djup förståelse för att Kenneth hoppade av.

Det blev en tur till Bonnstan också för att hämta mer vatten. I dag när vi var där var kön längre än tidigare och de hade fler dunkar med sig. En dam hade en plastdunk på säkert 20 liter med, om den inte var ännu större. Hon fyllde den inte helt eftersom den då skulle blivit för tung. Men jag erbjöd mig snällt att kånka bort den till hennes bil. Jag tror hon var tacksam för det.

Det är roligt att stå i kön och gaffla med de andra. En dam bakom mig gillade att hämta vatten där, just för att man träffar folk – framför allt – för att vattnet är så mycket bättre än det kranvatten som vi annars är hänvisade till. Jag fyllde på med det som jag tror är vetskap – nämligen att vi alla så småningom ska få vatten från Slind. I alla fall vet jag att jag skrivit och kommenterat det när jag fortfarande var aktiv på Norran.

Något har tydligen hänt som försenat den nya vattentäkten, men jag kan å allas de vägnar som stod vid kranarna i Bonnstan, upplysa de ansvariga om att den nya vattentäkten med det bättre vattnet är väldigt efterlängtad.

I övrigt tycker jag det var bra att det grekiska parlamentet röstade för det omfattande sparpaketet. I och för sig är det fortfarande, när detta skrives, mycket bråk och förstörelse i Aten där extrema bråkstakar och vandaler nästan för ett litet krig mot polisen. Det är trist att det ska vara så. Man behöver ju inte slå sönder och förstöra annans och allmän egendom bara för att man inte får som man vill. De metoderna har jag aldrig förstått mig på.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.