Riktad uppmaning

Vilken vacker dag det blev i dag. Den måste utnyttjas och jag har redan bestämt mig för att göra min ”tolva” – det vill säga ströva iväg på min tolvkilometerspromenad längs älven. Kameran får vara hemma eftersom batteriet måste laddas. Kameran kommer garanterat att användas en hel del framöver då resan till Egypten närmar sig. Vad den resan kommer att bjuda på är dock okänt än så länge då jag inte sett något program, vilket irriterar mig en smula.

Nåväl, tids nog ger det sig.

I dag gläds jag åt debattartikeln i Dagens Nyheter. Den är skriven av Per Gahrton som nu är ordförande i Palestinagrupperna. Tidigare har han ju varit såväl folkpartist som miljöpartist.

Gahrton tar bladet från munnen och menar att det nu är hög tid att Sverige reagerar mot de folkrättsbrott som Israel ägnar sig åt. Gahrton är sannerligen inte den ende som har gjort det, men ingenting händer trots att så gott som hela världen utanför Israel vet vad landet ägnar sig åt och ogillar det. Dock tycks det som om Israel kan bete sig hur som helst utan att råka ut för vare sig sanktioner eller några andra påföljder för sina ständigt pågående brott.

I det avseendet är Israel faktiskt inte ett dugg bättre än grannen Syrien. När Arabförbundet i går kritiserade Syrien för övergreppen mot den egna befolkningen blev svaret från Syrien ungefär som att ”det skiter vi i. Vi gör som vi vill”. Det är exakt samma attityd som Israel har gentemot omvärlden när Israel utsätts för kritik – Israels regering skiter också helt i vad världssamfundet säger.

Anledningen till att Per Gahrton nu skriver om saken hänger samman med vad som snart ligger i framtiden – nämligen att den palestinske presidenten (som inte längre är någon folkvald president) Mahmoud Abbas i nästa månad kommer att utropa Palestina som stat och även söka inträde i FN; ett inträde som en majoritet av FN-staterna troligen kommer att rösta för.

Att Gahrton försöker sätta press på utrikesminister Carl Bildt (M) hjälper nog inte särskilt mycket. Trots att Bildt nog förstår att Israel bryter mot internationell rätt så lär han inte agera. Han kommer att gömma sig bakom EU och EU kommer inte att agera kraftigare mot dessa ständiga brott mot folkrätt och mänskliga rättigheter än att möjligtvis försiktigt hytta med fingret. En ”åthutning” som Israel absolut inte kommer att bry sig om när landet nu i stället förbereder nya attacker mot Gaza för att få stopp på den raketbeskjutning som den palestinska falangen NRC har påbörjat.

Den raketbeskjutningen har resulterat i att en person har dödats och några har sårats. Hittills har Israel svarat med att döda åtta av NRC:s ledare och sju andra palestinier. Men förbereder trots det ett anfall mot Gaza – förmodligen liknande det som genomfördes i januari 2009.

När det anfallet gjordes och som pågick under ett par veckor var jag fortfarande politisk chefredaktör på Norran. Eftersom jag konsekvent stöttat palestiniernas sak och starkt kritiserat Israel för dess politik var jag starkt kritisk mot Israel under den perioden. Och tacka för det – mer än 1 400 palestinier dödades och drygt 5 300 skadades. 21 000 bostäder förstördes (och är fortfarande inte återuppbyggda). Israels attack påbörjades med flygbombningar 27 december 2008 och redan dagen efter manade FN:s säkerhetsråd om eldupphör. 9 januari antog FN en resolution om omedelbart eldupphör, vilket Israel naturligtvis struntade i. Under kriget dog 13 israeler – fyra av dem militärer som av misstag skjutits ihjäl av de egna trupperna.

Detta till trots blev jag oerhört förvånad när jag fick besök på mitt arbetsrum på Norran av styrelsens ordförande Cal Wikström, som på sitt sätt klargjorde för mig att jag nog gjorde klokast i att inte skriva mer om kriget och kritiken mot Israel. Det var på krigets sista dag, vilket nog var tur för mig. Annars hade jag nog fått sluta än tidigare…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.