Saab och en fundering

Från morgonen och hela förmiddagen har jag varit upptagen med ett frilansjobb. Det är kul och stimulerande och något drevs jag på i arbetet genom att vädret ser ut att vara så fint. Jag längtar faktiskt ut och så snart dessa rader är skrivna blir det en promenad i det fina höstvädret.

Men först en alldeles ovidkommande fundering över hur förunderlig naturen är. Jag har sett det förr men aldrig funderat över det. Dock i dag, när jag stod och rökte vid köksfönstret, så lägger jag märke till hur små flygande kryp flyger mot fönstret. Jag vet förstås inte vad de ser och varför de hela tiden försöker ta sig in.

Några av dem tar sig in genom det litet öppna vädringsfönstret genom vilket jag blåser ut röken. Och när de väl är inne så ”vänder de på klacken” och försöker omedelbart att ta sig ut igen. Om de tänkte efter före, som något försäkringsbolag hade som slogan för ett antal år sedan, skulle de kunna använda energin till något mer meningsfullt kan man tycka.

Men vem vet hur och vad ett flygande kryp tänker eller styrs av? Riktigt klokt tycks det i alla fall inte vara. Å andra sidan kanske vi inte är ett dugg bättre själva. Det heter ju att gräset alltid är grönare på andra sidan staketet i betydelsen någon annanstans. Och så strävar vi dit för att upptäcka att det nog inte var det…

Så håller vi på och så håller kanske alla på.

Utan att närmare ha studerat nyheten i detalj ser jag att Swedish Automobile, som äger Saab, i dag har varslat 500 personer om uppsägning. Det skedde strax innan borgernärssammanträdet i tingsrätten där också Saab presenterade sin rekonstruktionsplan. Allt om detta står att läsa i dn.se.

Kanske blir det så att Saab ändå kommer igång med produktionen i Trollhättan igen. Men osvuret är bäst. Det är många turer kvar innan allt i så fall är klart och den lina som företaget balanserar på är fortfarande väldigt slak även om det rusat in aktörer på arenan som har börjat spänna den.

För så kan man väl uttrycka det. Återkommer efter promenaden.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Saab och en fundering

  1. Moa skriver:

    Kanske vill de IN för att det är varmt inne, och de känner av det? Eller något. Det skulle jag vilja, om jag var ett kryp. Och sen när de väl kommer in så känner de röklukten och tänker ”Nej fy i helsike, här vill jag inte vara!” :P

Kommentarer inaktiverade.