Sårbarheten ökar

På Apoteket har det inte gått så bra att få ut medicin och på Bilprovningen fick man övergå till att föra protokollen för hand – det blev följden när ett (eller kanske flera) datorfel inträffade på Tieto som har hand om flera kunders it-system (dn.se). Faktum är att en del av kunderna är myndigheter som i mycket är beroende av hög datorsäkerhet.

Haveriet, om det nu är tal om ett sådant, inträffade i fredags och tydligen finns det fortfarande problem. Det är väldigt långa avbrott och sådana accepteras inte av någon. Allra minst myndigheter som har en utövning att verkställa. Jag har ju själv haft svårt att svälja problemen jag drabbats av (jag har fått en vänlig kommentar och ursäkt av Comhem, vilket jag uppskattar) och jag kan mycket väl tänka mig den frustration som inträffar i organisationer som Apoteket, Bilprovningen och andra.

Nåväl, det långa avbrottet har fått MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) att agera. Myndigheten ska nu granska myndigheternas it-säkerhet. Det är en riktig åtgärd. I och med att i stort sett allt är beroende av datorer är det helt nödvändigt att säkerheten är hög. Inte bara på myndigheter. Ett haveri i ett datasystem någonstans kan släcka verksamheter i hela landet utan förvarning och på bråkdelen av sekund.

När man tänker så kan man faktiskt gå sta och bli litet skärrad, om det nu ligger för en. På något konstigt sätt känns det som om samhället blir alltmer sårbart ju mer vi gör oss tekniskt beroende. Och det är inte en helt angenäm känsla.

Nej, nu fick jag annat att göra. Jag kan nästan lova att jag återkommer litet senare.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.