Så nära, så nära

I går kväll vid åttatiden kikade jag ut mot den närbelägna skogsdungen utanför köksfönstret. Allt var som vanligt. Ett par timmar senare när jag skulle hämta dottern vid busstationen fanns det spår i skogskanten.

I dag har jag varit ute och undersökt spåren. Jodå, det är uppenbarligen två älgar som kommit västerifrån och gått längs skogskanten ner mot parkeringsplatsen för att sedan vika av in mot skogen igen. Jag hade god lust att följa spåren eftersom det förr eller senare bör leda mig fram till älgarna, men det är alldeles för djup snö för ett sådant äventyr.

I stället borde jag i skymning eller gryning (det är väl då som älgarna mest rör på sig har jag förstått) parkera mig vid köksfönstret med kameran bredvid mig i hopp om att älgarna tycker att det var en trevlig väg att gå. Som sagt – de som bodde i lägenheten före oss såg älg i skogen utanför (den ligger ju bara 15-20 meter bort) – och jag har alltid hoppats på att jag också ska få se älg.

Hoppet att få göra det har förnyats. Återstår att se om hoppet infrias.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.