Mer modern kärnkraft

För alls inte länge sedan, någon dag eller så, var det en grupp människor som samlades i Skellefteå för att samla sig till en aktion mot det planerade kärnkraftverket tvärs över Bottniska viken i Finland, i Pyhäjoki. De är övertygade om att de kan påverka opinionen så att bygget aldrig kommer igång. Det har de naturligtvis full rätt att tro och de får också protestera på det sätt som de tycker är lämpligt.

Personligen tycker jag att bygget bör komma till stånd och jag kan dessutom beklaga att kommunfullmäktige i Skellefteå inte beslutade att ge Skellefteå Kraft tillstånd att investera i den anläggningen. Men det kan inte göras ogjort.

Jag kan förstå en del av argumenten som motståndare till kärnkraft har. Alla energislag har sina faror och nackdelar. Men det som något bekymrar mig är att kärnkraftsmotståndarna tycks bortse från den tekniska utvecklingen. De kärnkraftverk som byggs i dag är så mycket säkrare än de som byggdes tidigare. Det kärnkraftverk som planerar att byggas i Pyhäjoki tillhör de så kallade tredje generationen och blir säkrare än de verk som tuggar på och går (i den mån de inte står stilla för översyner) här i landet.

Jag bejakar den tekniska utvecklingen och blev mot bakgrund av den väldigt glad i dag när jag läste debattartikeln i Dagens Nyheter i dag. Den är skriven av Johan Hallén och Janne Wallenius. Den förstnämnde är vd på Westinghouse i Sverige och den senare professor i reaktorfysik vid Tekniska högskolan i Stockholm.

De är självklart partiska i sin uppfattning, som många debattörer är. I artikeln beskriver de den forskning som pågår och vad den forskningen pekar på. Nämligen att dagens, eller snarare morgondagens, kärnkraft kan drivas i 5000 år utan att nytt uran behöver brytas, att det långlivade högaktiva avfallet kan minskas till en hundradel av vad som är fallet i dag och förvaringstiden för det högaktiva avfall som ändå produceras kan kortas till en hundradel jämfört med dagens teknik.

De två vill att det byggs en försöksreaktor med ny teknik i Oskarshamn. En sådan reaktor skulle vara till stort gagn för Sverige utifrån många olika aspekter, vilket de båda debattörerna sakligt argumenterar för.

Och jag? Ja, jag skulle gärna kunna tänka mig att bo nästgårds till både en sådan anläggning. Så ”farlig” tror jag att den är. Men jag gissar att det finns olika uppfattningar om det också.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mer modern kärnkraft

  1. jim skriver:

    instämmer!

Kommentarer inaktiverade.