Arrogant (M)inister

Under ett par timmar nu har jag suttit och skrivit på min saga. Det är märkligt – och härligt – hur mycket som kommer fram ur minnet från gångna tider. Det ena ger det andra. Och gång på gång kommer jag på mig själv över hur sorgsen jag blir över att jag aldrig som riktigt lyssnade på min föräldrar när de berättade om sig och sina liv.

Nåväl, nu har jag avslutat den delen av dagen och annat står på göralistan. Men först några ord om den misstroendeförklaring som de rödgröna partierna och Sverigedemokraterna har öppnat för (dn.se). Partierna är jättesura, med all rätt, på socialförsäkringsminister Ulf Kristersson (M).

Riksdagen har nämligen vid två tillfällen fattat beslut om att återgå till de gamla reglerna i sjukförsäkringen om hur arbetsförmågan ska prövas efter 180 dagars sjukskrivning. Så sent som i torsdags, efter socialförsäkringsutskottets möte i riksdagen, sade minister Kristersson att det inte vore ansvarsfullt att gå tillbaka till ett gammalt begrepp som har samma problem som dagens.

Ulf Kristersson tänker alltså inte följa riksdagens beslut. Det är i sanning anmärkningsvärt eftersom det i slutändan är riksdagen som bestämmer. Det har hänt åtskilliga gånger tidigare under olika regeringar att regeringen försökt att på olika sätt försena genomförandet av det som riksdagen har bestämt. Men det är väldigt ovanligt att en minister öppet säger att han inte tänker följa beslutet som riksdagen har tagit.

De rödgröna och Sverigedemokraterna har ännu inte tagit något formellt beslut om att begära misstroendeförklaring mot Kristersson. Men det ligger i luften och det skulle onekligen vara bra om så skedde. Det skulle tvinga statsminister Fredrik Reinfeldt att ge sin anonyme minister sparken, vilket inte vore mer än rätt, eftersom Kristerssons agerande är såväl arrogant som utmanande mot både grundlagen och vårt demokratiska system.

– – –

Och med detta sagt rusar jag vidare i vardagen. I kväll väntar ett möte med Sunnanås damgrupp. Om vi inte i den gruppen får något annat att bita i, så misstänker jag att vi i alla fall får sätta tänderna i varsin semla. Vilket blir sista gången för det här året.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

0 kommentarer till Arrogant (M)inister

  1. Kachina skriver:

    Tack Ola, av riksdagen instiftad lag, är alltid överordnad av regeringen utfärdad förordning. Förordningen måste ha stöd i den av riksdagen beslutade lagen. Efter år 2000 har en rad förordningar inrättats av regeringen, i strid med och i direkt motsats till de lagar som riksdagen utfärdat. Vissa kallar det diktatur, jag kallar det för ren och oförfalskad…..DIKTATUR!