Tomma (?) löften för mat

Det har varit en hel del att göra i eftermiddag och under förkvällen. En mycket intressant timme tillbringade jag hos personalchefen på Outotec i Skellefteå, Kerstin Johannesén. Nej, jag söker inte jobb där, även om jag fick veta att jag nog skulle vara väldigt intressant som rekrytering för dem – om jag var 30 år yngre och var ingenjör… Min tanke var bara att möta henne för att lära mer om företaget, vilket ska resultera i en artikel så småningom.

Jag bör väl också erkänna att en kort eftermiddagstupplur blev längre än vad jag tänkt. Så nu kommer jag väl garanterat inte att somna förrän natten har framskridit ganska långt.

– – –

Jag har emellertid hunnit med att både se på tv och läsa om att USA och Nordkorea har uppnått en överenskommelse i Peking. Nordkorea har lovat att upphöra med sitt nukleära program, att inte skjuta iväg långdistansmissiler och att tillåta inspektioner av kärnanläggningar. Genom att avge det löftet får landet 240 000 ton mat från USA, vilket lär mätta många tomma magar i landet.

Att Nordkoreas nyhetsbyrå KCNA gick ut med nyheten samtidigt som UD i Washington gjorde det betyder förstås inte att den nordkoreanska befolkningen får veta att maten som plötsligt dyker upp kommer från ett annat land. Det ska bli intressant att se hur Nordkorea, med sin ständigt hysteriska hyllning av landets ledare Kim Jong-Un och dennes far Kim Jong-Il och farfar Kim Il-Sung, förklarar maten på borden. Om nu befolkningen får del av den på det sätt som uppenbarligen behövs.

Det ska också bli intressant att se hur länge som Nordkorea håller sina löften. Jag tror inte att det blir särskilt länge – om nu tidigare traditioner hålls vid liv av den unge Kim Jung-Un. Det kan ju faktiskt vara tänkbart att han har ett intresse av att förändra tillståndet i landet; att han något vill öppna det. Men särskilt troligt är det inte och i alla fall inte något som ska förväntas.

– – –

Det som närmast står på programmet är att börja titta på SVT:s Uppdrag granskning. Men efter en halvtimme byter jag nog kanal för att se hur det går i träningslandskampen mellan Kroatien och Sverige. Det är ju EM-år i år och det vore ju roligt om det går bra för  Sverige då. Om än huvudsaken förstås är att fotbollen bjuder på spänning god underhållning.

Sådant behöver man också få sig till livs, för att må bra.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tomma (?) löften för mat

  1. Tom Alberts skriver:

    Nordkorea har en del att lära av Marx och hans analyser av produktivkrafternas utveckling. Frågan är inte om utan när och hur Nordkorea kollapsar.
    Läs senaste numret av The Economist om Kinas och Indiens enormt växande konsumtion av kol. Sydafrika och andra länder är också bovar i dramat. Och om flera länder i Europa skall stänga ner kärnkraften så blir kol och naturgas från Ryssland räddningen. Och vad man har missat i diskussionen är att det under en lång tid har skett en global befolkningsomflyttning från inlandet till kustområdena.

Kommentarer inaktiverade.