Publikdragare

Det blev några ärenden ner på stan innan jag började dra mig mot Arken. Då var klockan bara strax efter tolv och det föredrag som välkände professorn Hans Rosling skulle hålla började inte förrän klockan 13. Gott om tid kan det tyckas. Men när jag kom in var alla sittplatser upptagna. Och mer än det.

Jag fick en sittplats på ett bord. Bredvid mig satt Sigrid Burlin från Skellefteå Demensförening och vi hade en kort trevlig pratstund innan det var ytterligare två personer som satte sig emellan oss. Det blev bara mer och mer folk och när det var kanske 20 minuter kvar meddelades att det inte fick vara fler personer i lokalen på grund av brandmyndigheternas restriktioner. Någon bakom mig sade att lokalen är maximalt begränsad till 400 personer.

Publikrekord var det nog. Där var alla unga och gamla och särskilt bland de äldre muttrades det om de yngre att de borde lämna sina sittplatser till äldre personer som är litet klenare i benen. Där var fritidspolitiker och lärare och läkare. Jo, Hans Rosling drar folk och det är inte alls konstigt. Han är en av världens mest efterfrågade föreläsare och åker runt globen för att prata om befolkningsutveckling, hälsoutveckling och allt annat som han blandar in i sina föreläsningar på sitt alldeles oefterhärmliga sätt.

Pekpinnen räckte inte till för Hans Rosling som därför fäst den på ett mikrofonstativ för att kunna peka på de statistiska kurvor och bubblor som han visade.

Efter en stund lämnade jag min obekväma sittplats för inta ståplats. Och där stod jag och roades och lärde mig ända till dess en mobiltelefon ringde. Det var min och med skammens rodnad på kinderna trängde jag mig ut för att svara.

Sedan kom jag inte in igen utan fick stå i dörren och lyssna. Det var lika underhållande det.

Den som vill läsa om det som Hans Rosling talade kan gå in på gapminder.org.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.