Ungdomsavtal är bra

Bortsett från precis allt annat och alla känslor – det är onekligen vackert när landskapet bäddas in av ett tjockt vitt snötäcke. Men när detta är sagt önskar jag att det försvinner fortare än det kom.

I dag tänker jag att det är lämpligt att orda en smula om den undersökning som Dagens Nyheter har gjort i samarbete med opinionsinstitutet Ipsos (dn.se). Ungefär 1 000 personer har tillfrågats om det är ett bra eller dåligt förslag att ”införa avtal där nyanställda unga under en period får en lön motsvarande 75 procent av lägstalönen i kollektivavtalet, i kombination med viss utbildning.”

Svaren förvånar inte mig. Totalt sett är det 61 procent av de tillfrågade som tycker att det är ett mycket bra eller ganska bra förslag. Bara 25 procent tycker att det är ett ganska dåligt eller mycket dåligt förslag.

I alla åldersgrupper – från 16 år och uppåt – är det en klar majoritet som anser att det är ett bra förslag. Det i sin tur innebär, rent politiskt, att Centerpartiet och Folkpartiet ligger helt i linje med opinionen. Moderaterna däremot med statsminister Fredrik Reinfeldt i spetsen har med sitt kategoriska uttalande ställt sig vid sidan om. Det i sin tur kan kanske tolkas som att han mer är bunden av sina egna tankegångar än att han förmått att rätt uppfatta stämningen som råder.

Fredrik Reinfeldt kommenterade frågan när det var som mest aktuell med att arbetsgivarna redan fått sänkta kostnader för att anställa unga och att om lägre lönekostnader var svaret på problemet med ungdomsarbetslösheten, så skulle det redan ha visat sig.

Att sänka löner på det sätt som föreslagits av Centern och Folkpartiet är sannerligen inte regeringens uppgift. Låt det redan införda vara kvar i form av halverade arbetsgivaravgifter för att anställa unga. Men låt gärna arbetsmarknadens parter komma överens om dessa särskilda ungdomsavtal. Ett sådant finns ju redan på IF Metalls område och även om det inte anammats överallt, så har det visat god effekt där det tillämpas. Jag vill minnas att det var i Karlskrona som det nyligen redovisades att en stor del av de ungdomar som arbetat och fått utbildning/handledning inom ramarna för detta avtal också har fått fasta jobb när avtalstiden gått ut.

Erfarenheterna från tidigare tider talar också sitt tydliga språk. Förr var det alls inte ovanligt att unga personer som gick ut på arbetsmarknaden fick hålla till godo med exempelvis volontärsersättning under en tid (så var det exempelvis för mig där jag fick 50 procent av begynnelselönen för en journalist och under hela denna tid nagelfors varje text jag skrev av redaktionschefen samtidigt som jag fick handfasta råd om hur jag skulle arbeta. Det var en väldigt nyttig period.)

Jag tror att många har samma erfarenhet. Och jag är helt övertygad om att avtal av detta slag skulle bidra till att få in fler unga på arbetsmarknaden. För nog finns det arbetsuppgifter som ligger och väntar på dem; uppgifter som i dag får stå tillbaka eller klaras av de praktikanter som Arbetsförmedlingen skickar ut alternativt av de Fas-3:or som arbetsgivaren får betalt för att ta emot.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.