Blev jättearg

Det är fullt möjligt att jag ”snedtänder”, men nog funderade jag länge och väl på det som stod i en artikel i dn.se. Artikeln handlade om hur antropologer vid Oxford University i Storbritannien gjort en studie om mäns respektive kvinnors förmåga att hålla liv i relationerna. Det visade sig att kvinnorna är den part som står för detta – fram till dess att dottern (förmodligen) blir gammal nog att skaffa barn. Då är det denna som relationen knyts an till.

Forskningsresultatet som sådant må vara och kan naturligtvis diskuteras. Men det är hur man gjort undersökningen som får mig att nästan gå i taket. Forskarna hade tillgång till tre miljoner människors kön och ålder i ett europeiskt land. Sedan följde forskarna dessa tre miljoner människor under sju månader genom att kartlägga deras tre miljarder mobiltelefonsamtal och en halv miljard sms.

Kartläggningen resulterade i att kvinnorna från 20-årsåldern och uppemot 45 år huvudsakligen ringer och sms:ar en man medan de efter den åldern byter fokus och mest ringer och sms:ar en yngre kvinna.

Undersökningen innebär att tre miljoner människor i något europeiskt land – kanske i Sverige – har fått sina telefonsamtal kartlagda under sju månaders tid. Självklart har de inte haft en aning om det.

Det här visar hur den moderna tekniken kan användas. Jag funderar på vem eller vilka som har givit tillstånd till en sådan undersökning och enorm kartläggning? Hur har den motiverats? Och vad har hindrat att någon av forskarna kanske av ren nyfikenhet har kunnat gå in och följa exempelvis hur och till vem som en bekant har ringt? Vem har kontrollerat att inga sådana ”misstag” gjorts i undersökningen?

Jag vill absolut inte ens riskera att bli utsatt för en sådan här undersökning (vars resultat säkerligen är korrekt då undersökningen är så stor) om jag inte har blivit informerad om den och godkänt att delta i den.

När kommer nästa undersökning? Eller pågår sådana redan nu? Och vad är det som egentligen kollas när myndigheterna och telekombolagen har möjligheter att övervaka trafiken i detalj hela tiden. Domstolsbeslut först, sägs det.

Fan tro´t…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Blev jättearg

  1. Salle skriver:

    Håller helt med, samtidigt som jag gärna påminner om folks naivitet vad det gäller omedvetna intrång/övervakningar. Många är vi som finns på Facebook exempelvis, å när jag listade mig så var det självklart att jag skulle använda fiktivt namn och födelsedata. Väl där så ser man att alla (i stort sett) lämnar ut fullständiga uppgifter om sig själva. Dessutom så delar man ogenerat med sig av intimt personliga uppgifter i loggar. -Otroligt naivt menar jag!
    En annan parallell till övervakningssamhället/sticka-näsan-där-den-inte-har-att-göra-samhället är fler uppkommande springbud (skvallerfunktioner) är ”bankernas” kampanjande för högre betalkortsanvändande. När man tar bort tillgängligheten av kontanter tvingar man givetvis folk till VISA-kort, där varje transaktion loggas.
    I en framtid när vi kanske har en annan regim som tillåter insyn så då sitter vi kanske där med skägget i brevlådan bara för att vi naivt tror att allting alltid kommer att vara precis som det är precis nu. Mitt bankkonto är väldigt ointressant, likaså mina transaktioner men i detta finns en princip så jag är givetvis skeptisk till detta!!!
    Nä, det blir å handla ett Frans-Jäger.

  2. Jonas skriver:

    Jag håller helt med. Det måste definitivt undersökas och avslöjas hur de gjort det här.

  3. Jonas skriver:

    Jag hittade studien: http://www.nature.com/srep/2012/120419/srep00370/full/srep00370.html
    De har tagit en mobiloperatör med 6,8 miljoner användare och filtrerat ut folk efter vissa kriterier.

Kommentarer inaktiverade.