Våren och fåglar

Det finns fortfarande ganska mycket snö kvar. 18 centimeter enligt Balders vädersidor. Men jag tror att det har varit plusgrader hela natten, så snötäcket krymper för varje timme. Sommardäcken är på och det är njutning att köra utan att störas av dubbarnas ljud mot asfalten.

Och i går afton när jag stängde balkongdörren kvittrade faktiskt någon fågel. Under en tid nu har också skatorna börjat jaga kvistar till sitt bobyggande.

Jag har ett par som håller på i rönnen utanför fönstret. Här sitter han/hon och spanar efter en lämplig kvist.

Jag rycker och drar i den, tänker fågeln. Från min lilla utsiktspunkt ser jag att de då och då lyckas bryta av någon kvist eller få tag på någon. Men just den här gången gick det inte…

…varför han/hon började spana efter en ny. När den väl får tag på en så tar du upp den i näbben och det ser ut som den mäter och väger den. Sedan hittas jämvikten och den flyger iväg till det träd där boet byggs.

Det är starka byggen som de åstadkommer. Jag tror aldrig jag har sett ett nedblåst skatbo. Och jag vet fortfarande inte hur byggena ska tolkas. Ibland har jag hört om att man kan se på skatbona hur sommaren blir – om den blir torr eller våt. Kanske kan någon svaret på det spörsmålet.

Det finns ett annat vårtecken också. Även det en fågel. Jag har ingen aning om var den sitter eller finns, men den är tydligen glad – eller något – för den har ett väldigt entonigt pip. Ett pip som dock hörs kan jag lova.

Först trodde jag att det blivit något fel på någon apparat här hemma och gick runt för att kolla dem, innan jag förstod att det är en fågel med vårkänslor. Men det är ett ytterligt enerverande ljud som halvt om halvt går mig på nerverna. Jag har ju tvingats vänja mig vid tinnitusen men fågeln skulle jag gärna vilja flytta på. Det räcker med entonigheten i huvudet och det känns som att den inte alls behöver kompletteras med fågelns läte.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Våren och fåglar

  1. Moa skriver:

    Kul att se bilderna. Jag är också väldigt imponerad av fåglarnas byggteknik. Undrar om vi människor skulle kunna efterlikna den. Och – du får väl sova med öronproppar. Det går, bara man vänjer sig. Kanske.

    • olatheander skriver:

      Inga öronproppar i världen stänger ute tinnitusen. Och fåglarna vill jag lyssna på. Det finns ju fler arter än den entoniga typen…

Kommentarer inaktiverade.