Stoltare kan ingen vara

Stoltare pappa än jag får man nog leta efter i dag. Dottern, Moa, är något alldeles speciellt. Det har jag förstås tyckt ända sedan hon föddes. Och hon slutar aldrig upp att överraska och förvåna mig.

Förutom att hon har en, som jag ser det, sällsynt begåvning i form av hjärnkapacitet, så är hon så otroligt händig och konstnärlig. Plötsligt får hon för sig att hon ska göra något och så gör hon det – målar en tavla, skriver en fictionberättelse, syr en klänning. Alltid något som hon vill göra och för att det är en utmaning.

Hon gillar film och har faktiskt gått en treårig högskoleutbildning för detta. Jag fattade inte då och förstår fortfarande inte riktigt vad utbildningen gick ut på, men det får jag stå ut med. Så vitt jag förstår har hon dock inte haft särskilt mycket stor användning av den utbildningen.

Filmintresset inspirerar henne. För några år sedan var ju de där Piraten-filmerna populära. Inför premiären av en sådan film sydde hon glatt upp en piratdress som hon glatt gick genom stan med för att komma till filmpremiären.

I går var det premiär på The avengers, en film som tydligen innehåller en rad hjältar. Moa vaknade till och bestämde sig i januari att skapa den dräkt som figuren Loki använder. Och så började hon – jag vet inte med vad. Hon köpte material i affärer både i Sundsvall och i Skellefteå (när hon hälsade på här) och på nätet. Så gott som all ledig tid sedan januari har använts till att färdigställa dräkten med hjälm och lysande stav. Enligt vad hon säger har bara materialet kostat 3 700 spänn.

Hennes kompis Hanna gjorde inför premiär en litet lättare dräkt.

Nu kommer jag att visa de bilder som hon skickade över i natt. Först kommer inte mindre än sex bilder på dottern.

Kompisen Hannas rollfigur i filen heter tydligen Black Widow. Och så här poserar Hanna.

När jag pratade med dottern i natt efter det att hon kommit hem, så sa hon att de väckt en del uppmärksamhet och att många tagit bilder på dem.

Men det hon kanske var allra gladast över var att de hade fått gratis popcorn eftersom han som sålde blev så överraskad och förtjust över att de satsat så hårt på premiären.

Sedan fick jag höra att dottern, som naturligtvis hade köpt och hämtat ut biljetterna långt i förväg, också hade köpte en extra biljett – så hon kunde lägga ifrån sig hjälmen under filmen på ett säkert sätt!

Ja, nog är jag imponerad allt. Och stolt. Vilken härlig dotter jag har!

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Stoltare kan ingen vara

  1. Moa skriver:

    Totalpriset för materialet (inklusive hårfärg och hårspännen och sådant nödvändigt) hamnade på 4300 kr, ungefär. Hugaligen. Men kul var det! :D

  2. Hanna skriver:

    Helt fantastiskt!! Vad duktig hon är och så fint det blev. Kram Hanna (Stolt kusin)

Kommentarer inaktiverade.