Problematiserat problem

Ständigt finns det saker att lära. Och nu är det dags för mig att lära en ny sak. Det ska bli intressant. Jag skulle kunna komplicera det, men väljer i dagsläget att låta bli att göra det. Saken är den att jag sålt en artikel till en tidning söderut som ingår i en av dessa stora och ständigt större koncernbildningarna. När artikeln publicerats skickade jag en räkning digitalt till den beställt texten.

Nu har jag fått tillbaka räkningen – med post – och uppmanas att skicka den till rätt faktureringsadress. Det tycker jag är OK. Men det som komplicerar tillvaron för mig är att dom skriver: ”vi önskar en kredit på bifogad faktura…”

Jag fattar inte det riktigt. Hade det inte varit bättre att dom skrivit att ”vi skiter i din faktura. Skicka en ny till oss med rätt adress.”? Om det är det som ändå menas. Litet lustigt är det ju också att det tydligen är någon ekonomiavdelning som skickat brevet till mig och som enkelt hade kunnat vidarebefordra min räkning till något slags huvudekonomikontor med förklaringen: ”Räkningen är OK. Vi pratar med honom så han skickar rätt nästa gång.”

Nej, så är det inte. Och därför – vilket nog är lika bra – måste jag lära mig litet nytt. En sådan kunskap är inte tung att bära, men ändå tycker jag nog att saker och ting komplicerats en smula bara för att det ska vara lättare och enklare för mottagaren/storkoncernen. Jag må vara litet enkel i tankarna, men rätta mig om jag har fel.

Visst innebär det mer jobb för en förmodligen bantad personalstyrka att hantera en räkning (jo, jag vet att en räkning heter faktura) som innehåller ett formellt fel genom att skriva ut den och skicka tillbaka den. Om jag har rätt i mitt antagande att jag nu ska skicka den en gång till (till vem?) med budskapet att de inte behöver betala den (det är väl kredit?) samtidigt som jag skickar en ny till rätt adress, så innebär det mer pyssel för dem än om de bara vidarebefordrat den till rätt adress.

Ja, det ordnar sig säkert. Men ibland tycker jag nog att förenklingarna för en part innebär merarbete för den andra parten. Och att förenklingarna, läs: rationaliseringarna eller effektiviseringarna, inte alltid fungerar därför att folk utanför inte agerar som storkoncernen räknat med att de ska göra.

Nåväl, jag anser mig kunna skriva artiklar av olika slag. Men uppenbarligen kan jag inte skriva räkningar. Det borde jag hållas räkning för…

Hur i hela friden det nu skulle gå till.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.