Sundsvalls luftrum

Nu är det inte så där väldigt lång stund kvar innan dottern och jag åker ut till Midlanda – eller Sundsvall Härnösand Airport som den tydligen heter officiellt. Vi kollade avgångstiden för planet till Mallorca och såg då att det går en annan charterflight strax innan till Turkiet. Vi får väl passa oss så att vi inte hamnar där i stället..

Det är skojigt att charterbolagen har börjat köra till sina destinationer även från de mindre flygplatserna. Skellefteå håller sig ju väl framme i detta avseende och det är förstås väldigt uppskattat. För sex år sedan var ju dottern och jag i Turkiet med direktflyg från Skellefteå. Det känns väldigt bra att inte behöva transportera sig långa sträckor till och från flygplatsen.

Det ska bli kul att flyga från och till Sundsvall. Det var ju här som jag flög de flesta av mina timmar när jag hade certifikat och det innebär att jag snurrat runt i luften bra nog under flera år. Sista flygningen gjorde jag 1996 och då hade jag Charlotta Friborg – hon är nu tidningschef på Corren i Linköping – med mig i planet. Vi flög norrut och kikade på Högakustenbron som då höll på att byggas.

Efter den flygningen släppte jag certet eftersom jag framför allt inte hade råd att flyga längre. Dåligt med tid var det också och inspektören som jag gjorde min PFT (periodisk flygträning, tror jag det betyder) för var litet sur över att jag under året innan jag förnyade certet för sista gången bara hade flugit en timme. Önskemålet är ju att man ska flyga minst tio timmar per år. Men också det är ju egentligen för lite om man ska hinna skaffa sig den vana och rutin som krävs för att kunna möta nya situationer i luften.

Nog om det. Luften runt Sundsvall är av denna anledning särskilt omtyckt av mig.

Dottern och jag har varit på stan och gått runt i gallerior. Hon inhandlade solkräm av något slag, vilket kändes helt fel med tanke på vädret. Men hon tror och hoppas att hon får nytta av den. Själv tänker jag inte använda något dylikt. Har nästan aldrig gjort det så det går nog bra den här gången också.

– – –

Jag har också sett att Sunnanå vann med 3–1 mot Kvarnsveden. Det var väldigt roligt att se och jag tycker litet synd om mig själv som missade matchen. Men det kommer ju fler. Av Lars Erikssons bilder att döma som han lagt ut på norran.se ser jag att det eländiga vädret har kommit till Skellefteå. Snö är aldrig kul annat än möjligtvis till jul.

Sunnanå SK hade ju satsat en hel del på den här dagen med arrangemang för att locka publik till matchen. Jag hoppas verkligen att det var en lyckosam satsning och att det var många som sökte sig till Norrvalla.

Nästa match som Sunnanå spelar blir mot Sundsvall nästa lördag. Den matchen skulle jag  ha kunnat se om det inte varit så att planet från Mallorca inte kommer fram förrän ganska långt efter det att matchen avslutats. När jag sitter där i planet ska jag i alla fall hålla tummarna för laget så att det förhoppningsvis vinner den svåra bortamatchen.

Nej, nu återstår att packa ihop prylarna. Förhoppningsvis finns det möjligheter att koppla upp datorn från hotellet. I så fall blir det väl något som skrivs i morgon. Och under veckan i övrigt.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Sundsvalls luftrum

  1. Charlotta skriver:

    Ola, jag uppskattade verkligen att få hänga med på den flygningen! Suveränt. Charlotta

Kommentarer inaktiverade.