Varför barn på semester?

Jag tror som sagt inte att den riktiga turistsäsongen har börjat ännu. I alla fall inte här. Det finns massor av hotell, men de flesta rummen tycks vara tomma. Det blir säkert ett helt annat tryck här litet senare – kanske redan i veckan. På flightradar 24.com ser jag att det har kommit en en hel del plan från Tyskland i dag. Annars är det nog engelsmän som hörs och syns bäst av dem som syns och hörs.

Det finns också ganska många barnfamiljer. Att det finns en hel del att göra för dem förstår jag bara jag tittar ut på hotellgården med barnpooler och lekland och allt möjligt som helt och fullt är anpassat för uteliv.

Men en fråga man kan ställa sig är vad ungarna och familjerna gör när det faller ett sådant här dygnsregn som tycks vara fallet i dag? Jo, jag har sett några ungar på balkongerna (med förmanande röster inifrån lägenheterna när någon unge börjar klättra på en stol som står mot balkongräcket). Någon blåser såpbubblor vilket omedelbart ger konsekvenser i form av att någon annan unge ser det som då ropar ut sin mamma eller pappa och ivrigt pekar på han med såpbubblorna. Jag skulle tro att det slutar med att en familj till får gå ner till någon affär för att köpa såpbubblor.

Sedan har jag också begripit att en del ungar släpps ut i hotellkorridoren. Den är jättelång (jag ska stega upp den senare) och definitivt över 100 meter från ena änden till den andra. Jag förstår att barn gillar den långa sträckan, särskilt som det ekar litet när de stojande springer i kapp i någon form av hotell–OS. Kanske har de hört sina pappor prata om det kommande olympiska spelet. Kanske är de från London som nog levt i OS-feber ganska länge nu, vilket naturligtvis även smittat små barn. Nu förväntar jag mig dock att i plaskpoolen nedanför balkongen få se tio meter kapp-någonting (för parvlarna kan ju inte simma och det är så grunt att de knappt blir blöta ens om de lägger sig ned. Varför de ska göra det när det regnar förstår jag dock inte. Ja, det är över huvud taget inga ute…)

Egentligen kan man fundera på varför föräldrar över huvud taget tar med sig småbarn på charterresa till turistorter. Det känns som om de betalar för en veckas konstant tjatande och gnällande och uppassande som går långt utanför vad vardagen bjuder. Tanken är väl att föräldrarna ska bjuda ungarna på en upplevelse. Men hur många barn kommer ihåg sina eventuella höjdpunkter på en sådan här resa? Föräldrarna lär dock minnas dem länge och jag tror, men bara tror, att de redan från det att de slår upp ögonen längtar till kvällen när barnen sover och de kan smyga ut på balkongen för att inte njuta av, men häva i sig, i flaska vin för att antingen snabbt komma i någon form av stämning eller för att lika snabbt somna för att orka med nästa dags prövningar.

Barnfamiljer är inte de enda som kommer hit. På bussen från flygplatsen kom vi att prata med en man som ensam rest hit. Syftet var att dricka mycket och billigt. Hans utgångspunkt var att spriten och vinet är så billigt att han tjänar pengar varje gång han beställer något. Traditionellt börjar han varje vistelse på en sådan här ort med att sätta sig på balkongen och ta några whiskeypinnar. Att klockan var framåt tre på morgonen när han kom fram skulle inte hindra honom från att bryta den rutinen.

Jag skulle tro att han skiter fullständigt i om det regnar eller inte. Mest tyckte jag nog att han var en tragisk figur – om än trevlig att sitta och surra med under bussresan även om samtalsämnet var tämligen enahanda.

Och så finns vi här. Vi är förmodligen också udda fåglar i turistflocken. Torrbollar och fega nördar är vi, som inte vågar oss på att göra något särskilt eftersom folk här svarar på spanska och vi inte vet vad vi ska göra eller vad vi ska hitta på. Så då sitter vi här – åtminstone så länge det regnar – på balkongen. Lyssnar på regnet. Dottern har börjat teckna och jag sitter vid datorn och ritar ner dessa rader.

Och vi njuter av … – ja, att det är relativt varmt. Nästan 20 grader. Kanske.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Varför barn på semester?

  1. Hanna Lindqvist skriver:

    Hej på er! Vi har tillbringat många semestrar på Alcudiastranden,dock inte i början av maj då vädret fortfarande är lite sisådär.Man vill ju faktiskt ha sol och bad så därför håller jag med dig om att det blir trist när det regnar och det enda barnen vill göra är att bada och äta glass.Mitt råd till er är att hyr en bil och upplev denna fantastiska ö.Det finns mkt vackert att se.Ha en riktigt skön semester! Kram Hanna

Kommentarer inaktiverade.