På- och fortgående gående

Det har blivit mycket promenerande i dag. Andra turen i dag gick ner till stranden och längs densamma. En sväng in i stan och så tillbaka samma väg. Det blåste ganska hårt, men det var skönt eftersom det ju är varmt. Röd i ansiktet har jag blivit och dottern kom på att hon vill tillbringa en dag – eller i alla fall en del av en dag – på stranden. Så det ska vi göra.

Eftersom vi inte får använda hotellets handdukar i sanden så köpte vi badlakan i en av de många affärer som finns överallt. Min handduk har ett motiv av en gigantisk vithaj medan dottern valde en vars motiv är en långtradare. Kanske blir det också ett dopp när det väl händer att vi går ner på den gigantiska stranden igen. Jag har kanske skrivit om det tidigare, men den är 14 kilometer lång. Och särskilt länge behöver man inte skämmas över sin vita lekamen; den blir rödfärgad ganska snabbt vilket förstärker bilden av oss som turister.

I morgon blir det mer promenerande. Dottern vill se gamla stan Alcudia och dit är det bara tre-fyra kilometer, sägs det. Å andra sidan var det någon som hävdade att det bara skulle ta 40 minuter att gå upp till toppen av berget i förmiddags. Jo visst tog det 40 minuter och ytterligare väl drygt en halvtimme. I gamla Alcudia lär det finnas en ruin som ska plåtas men det som nog drar mer är en marknad. Vi får se vad det innebär. Redan nu kan jag nog påstå att jag inte kommer att hitta något som jag tänker släpa hem.

Kvällens middagsställe hade vi valt ut tidigare. Jag blir småtokig på alla inkastare, som här dock inte är alltför påflugna om än enerverande ändå. Det här stället hade ingen sådan när vi passerade. Men det kom ut en människa och berättade att de skulle öppna för säsongen i afton och att ”allt därför är fräscht”. Det var en kinarestaurang och de hade en 15 meter lång buffé. När vi kom dit var det massor av folk där. Maten var god och vi åt enligt farsans gamla devis ”ingen krögare ska bli rik på en Theander”.

Ja, det är väl vad som har hänt. Jag har väldigt dåligt följt med i vad som händer i världen. Det känns en smula underligt, men så är det. Kanske är det litet nyttigt att inte alltid försöka vara ”på tårna” i nyhetsflödet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.