Ska komma ifatt

Så är man hemma i Skellefteå igen. Jag blev glad när jag kom körande söderifrån och såg att gräsmattorna blivit gröna. Och att det börjat knoppas på träden. Det ger hopp om att våren och sommaren är på gång. Jag längtar dit.

Dagen har varit smått intensiv. Lågintensiv kanske man kan säga. Dottern ville bli plåtad med sin Loke-kostymering och därför satte hon på sig den – men hon sparade de mest spektakulära delarna genom att stoppa ned dem i stora kassar – och så gick vi iväg till en skogsdunge i närheten. Hon ville inte att någon skulle se henne, vilket förvånade mig eftersom hon gick genom stan med den när filmen The Avengers hade premiär.

Nåväl, hon satte på sig allt och så agerade hon lite och jag tog bilder. Nästan 200 blev det från olika vinklar och med olika bakgrund och en rad bilder på detaljerna i dressen. Det var kul.

Så småningom satte jag mig i bilen. Dottern och hennes kompis skulle ut på långpromenad, så jag skjutsade iväg dem till Sundsvalls utkant (då måste de ju gå tillbaka). Sedan tog jag det lugnt upp mot Skellefteå.

Kvällen hittills har varit fylld av uppackning. Jag ska också gå ner i tvättstugan för att kolla vilken tid jag beställd för i morgon. Det blir en del att plocka med när man varit borta en stund.

Dessutom har jag nästan två veckors tidningar att läsa igenom. Den andra tidningen jag öppnade – Norran för 4 maj – visste att berätta att Skellefteå Kraft lägger sin pelletsanläggning i Storuman på is. Satsningen där har kostat 479 miljoner kronor och sedan driften kom igång har den hela tiden gått med förlust.

Storuman och Sekab – det är lika med en dryg miljard kronor i bortkastade pengar. Snyggt jobbat av de då ansvariga..!

Nu säger jag inte mer om det. Mycket mer tidningsläsning och pulande återstår innan vardagen blir som den brukar vara. Vi hörs senare.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.