Rätt att ta höjd

På ett sätt är det skönt att vara hemma. Då kan man läsa tidningarna varje dag. Nu när man är hemma och har ungefär två veckor att ta igen,, så tar det tid. Ännu är jag faktiskt inte klar med det som ska läsas. Kanske blir jag det senare i dag. Får väl varva tvättstugan med tidningsläsning, gissar jag.

Tidningsläsningen och uppdateringen vad som hänt, och som inte låter sig kommenteras så här i brådrasket (inte minst för att det är gamla nyheter), är också den direkta anledningen till detta första sena inlägg för dagen.

Av dagens nyheter väljer jag den som säger att Finanspolitiska rådet kritiserar regeringens politik (dn.se). Det gör de i sin rapport för 2012. När rådet träffade finansminister Anders Borg fördes en diskussion, men vad som kom ut av den återstår väl att se. Regeringen, läs Anders Borg och statsminister Fredrik Reinfeldt, tycks ju inte vara särskilt lyhörda för röster som förespråkar en annan politik än den som de själva bestämt sig för att driva.

Som bekant har ju regeringen tagit höjd, som det kallas, för kommande dåliga tider. Den höjden är för stor enligt Finanspolitiska rådet som anser att en allmän skattesänkning nog hade kunnat genomföras också i år. Dessutom tycker rådet att effekterna av den sänkta restaurangmomsen är överdrivna och mer liknar ett statligt stöd till branschen.

Om detta kan man förstås ha olika åsikter. Själv är jag av den meningen att den sänkta restaurangmomsen var en form av avskedsgåva till Maud Olofsson. Jag har svårt att förstå hur uteätandet ska kunna stimuleras så att det ger sådana sysselsättningseffekter som regeringen hoppas på. Särskilt som – om jag förstått saken rätt – den sänkta momsen inte i särskilt stor utsträckning (om ens alls) har resulterat i sänkta priser på luncher och middagar.

När det gäller att ta höjd inför framtida eventuella kriser så ligger jag nog mer på regeringens linje, trots allt. Det är fortfarande långt ifrån säkert hur eurokrisen kommer att sluta. I Grekland har man svårt att få till en regering efter parlamentsvalet för drygt en vecka sedan. Och i Spanien är det synnerligt oroligt i de folkliga leden över de besparingar som vidtagits.

Skuldbergen som byggts upp måste på ett eller annat sätt kapas och det kan inte ske på annat sätt än att de börjar betas av. Det i sin tur innebär lägre såväl privat som offentlig konsumtion, vilket hämmar tillväxten inom hela EU. Brister det totalt i ett land – där Grekland ligger närmast den totala konkursen – så blir det stora problem inom euroområdet och för de övriga EU-länderna.

Nåväl, nu ska jag inte orda mer om det. Allt har sin gång och det är inte mycket som vi vanliga människor kan göra åt det, mer än att försöka laga efter bästa förmåga och förstånd. Men nog tycker jag att det skulle ha varit intressant att få vara en fluga på väggen när Finanspolitiska rådet mötte Anders Borg.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.