Tack alla!

Även om jag inte gärna vill skylta med det, har det uppenbarligen blivit klart att jag fyllt år i dag. Jo, 65 år. Så nu är jag en riktig pensionär, om än jag inte känner mig som en sådan.

Många har grattat mig på Facebook och jag tackar alla varmt för att ni gjort det. Och tänkt en stund på mig. Det värmer mig.

Tidigt i morse fick jag ett mail från Kalle i Kalifornien – en släkting. Vi hör av varandra då och då och brukar inte missa varandras födelsedagar. Det var ett kärt mail. Han har jobbat som bilbyggare hela tiden och hade bland annat lagt ner mycket jobb på den bil som på bilmässan i Jönköping tidigare i år blev ”Best in show”. Han är också pensionär nu.

Och jag har talat med andra vänner som också har blivit pensionärer. Jag förstår att det är en omställning – om än jag gick in i den för några år sedan. Att just detta datum innebär att jag passerat ett åldersstreck innebär egentligen inte någonting.

Faktiskt är det så – jag har lurat på det ett tag nu – att vi alla varje dag blir ett år äldre än vad vi var för ett år sedan. Det man möjligen kan upptäcka är samma fenomen som man kunde märka av i en annan tidsålder: man står stilla på en väg, så startar man och accelererar och märker att telefonstolparna passerar allt snabbare förbi.

Så är det väl också med åren som går ju äldre man blir. Jag hoppas och vill tro att jag har lång sträcka kvar på den vägen. Att många telefonstolpar finns kvar att passera även om jag inte hinner räkna dem…

Tack alla för gratulationerna och för att ni tänkt en smula på mig.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.