Dygnvill

Dygnvill – mitt i veckan. Ja, faktiskt. När jag gick och lade mig i går var jag fullt och fast övertygad om fredagen stod för dörren. Väckarklockan på ringning så att tvättiden 07 inte missas. Upp och fixade. På väg ut genom dörren tog jag tidningarna och såg att det var torsdag!

Så kan det gå och vad detta innebär är att jag får ytterligare en tidig morgon i morgon. Men det är rackans vad fort tiden går. Det har jag ju märkt tidigare, men aldrig har märkt att den går så fort att den går om mig och ligger före…

– – –

Med intresse tog jag del av vad som hänt under natten vid det extra toppmötet som EU-ledarna hade i går kväll och inpå natten (dn.se). Det är litet illavarslande att motsättningarna är så stora mellan dessa ledare som på ett avgörande sätt styr hela Europas framtid. Ja, i och för sig är det bra att det finns motsättningar eftersom det leder till debatt som förhoppningsvis i sin tur leder fram till några bra beslut.

Men det är illavarslande i perspektivet att många nog förväntar sig enighet om någon linje eftersom läget är så krisartat i många länder. Den grekiska ekonomin sägs ju vara ett stort svart hål och det är väldigt stora underskott i många andra länder.

Det här vill alla ändra på. Alla vill att underskotten ska minska och att ekonomin ska stabiliseras. Alla vill helst ha tillväxt. Det är nu inte så lätt att ordna och det finns ett par olika linjer som de olika lägren vill följa. Tyskland med förbundskansler Angela Merkel i spetsen talar för att länderna själva måste komma till rätta med obalanserna genom att spara och effektivisera administrationen.

Frankrikes nye president François Hollande däremot har på kort tid lagt om den franska politiken. Han vill att länderna ska satsa på tillväxt och jobb i stället för spara. Vid mötet i går kväll och i natt argumenterade han för att EU:s räddningsfond ska användas för att återkapitalisera krisbanker och att euroobligationer ska införas som garanterar statsobligationer vilket tvingar ner räntorna.

EU:s ordförande Herman van Rompuy pratade varmt om EU-kommissionens förslag att öka kapitalet i Europeiska investeringsbanken, så att den kan långa ut pengar till exempelvis infrastrukturprojekt som behövs för tillväxten.

Ingenting kom ut av dessa samtal mellan Europas ledare, annat än att man är oense om mycket. Om drygt en månad är det dags för det ordinarie toppmötet och när det hålls så har det varit val i Grekland – igen. Förhoppningsvis kommer det valet att innebära att Grekland kan tillsätta en politiskt vald regering, vilket i alla fall är en förutsättning för fortsatta konkreta diskussioner om vad som måste göras.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.