Inställningsstrul

Under ganska lång tid har vi här hemma pratat om att köpa en ny tv. I dag slog vi till och den enda anledningen är att tekniska dottern – van vid elektroniska prylar – är på besök. Så till affären och inhandlade tv:n och hem med den för installation. Att få in sladdarna i rätt uttag gick tämligen smidigt.

Men så gäller det att hitta kanalerna. En del är digitala och en del är analoga. I rätt ordning ska de ligga också. Och det skulle vara så enkelt, så enkelt – sa dom i affären.

Jo tack, två samtal till kundtjänsten för märket på tv:n och ett till kabelbolaget Comhem. Dottern blev mer och mer frustrerad och körde helt sonika ut mig ur rummet. Nu sitter jag vid datorn och lever upp när hon medelst diverse svordomar (jag visste inte att kunde så många ord av det mindre rumsrena slaget) ackompanjerar försöken att få ordning på kanalerna i platt-tv:n.

Om och när hon får det får hon sätta oss i skola och lära oss hur vi ska hantera ”dutten” som jag kallar fjärrkontrollen (det är många obegripliga knappar). En kort test visar att det just nu inte går att ”stega” upp kanalerna på ett normalt sätt. Från den analoga kanal 5 och trycker upp med ”stegen” till kanal 6 så kommer digitala eurosport i stället och där hittar jag de valda betalkanalerna. Riktigt har varken hon eller jag fattat hur man kommer tillbaka till de analoga. Men det kanske ger sig efter ett par timmar och ytterligare samtal till kuntjänsterna.

I alla händelser är jag oerhört glad över att hon är här. För jag behöver inte använda något av min annars ganska livliga fantasi för att begripa att jag aldrig skulle ha fixat det på egen hand. Då hade jag fått köpa till både hemtransport och installation för en tusenlapp till.

När hon är klar med allt det här ska vi äta frukost (!). Hög tid eftersom klockan är över 13.00 och vi har kört med det här hela förmiddagen.

Kul under dagen var det i alla fall i samband med tv-köpet. Då träffade jag först Hans Berggren på Norran (han sitter väl på jobbet nu) och Lars Andersson som förtjänstfullt är chefredaktör på Norran nu. Det var hög tid att Lars blev bas för redaktionen och jag tycker att det märktes tämligen omgående i tidningen efter hans utnämningen; det finns helt enkelt mer att läsa nu än under Anette Novaks tid.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.