Tidsslukande spel

Jag gissar, men bara gissar och kan kanske förstå, att det är ganska kul med barnbarn. En sak som måste vara kul är det är så lätt att glänsa. Med den erfarenhet och kunskap som man förvärvat under 65 år är det lätt att bli idol hos små barn. Man kan peka på olika saker och tala om vad det är för något. Dessutom tror jag att man kan skämma bort barnbarnen.

I Sundsvall var med i uppfinnarsällskapet. Det var en härlig samling människor där garanterat inte den ena var den andra lik. En gång var det är karl där som vid ett möte klagade över att han fått tennisarmbåge, vilket väckte stor uppmärksamhet då karl´n veterligt aldrig varit i närheten av någon boll över huvud taget.

Han förklarade då situationen. Barnbarnet hade varit på besök och då hade han fått utnötningsskadan i armbågen då han sträckte armen bakåt för att fiska upp plånboken i bakfickan och sedan lägga den tillbaka. Igen och igen och igen…

I dag har jag förstått att när man blir äldre har man en hel del att lära av sina barn. Åtminstone har jag lärt mig en hel del av dottern. Hon har nämligen introducerat mig i en rad olika spel som man kan spela på datorn. Någonting som heter Angry bird (jo, jag har hört talas om det i alla fall) har jag spelat. Och det senaste var något som tydligen kallas för hexic.

Det är en massa sexkantiga symboler i olika färger som ska paras ihop till kluster och när det sker så försvinner det och nya grejer ramlar ner. Somliga har stjärnor i sig och får man ihop dem så får man mer poäng och så hamnar man i högre nivåer till dess att en uppdykande bomb inte hinner desarmeras och spelet är slut.

Jag förstod hur det gick till men hade svårt att se vilka grejer man skulle trycka på. Ändå höll jag på i tre kvart innan det sket sig och jag fick 25000 poäng. Jag vet inte om det är bra eller dåligt och eftersom jag ofta inte förstod varför så mycket hände på spelplanen så måste det väl vara ett spel som är intelligensbefriat. En sak står dock helt klar – sådana här spel dödar tid på ett sätt som gjort att jag missat friidrotts-EM och nästan första semifinalen i fotbolls-EM. Jodå, jag vet att tv:n också dödar tid.

– – –

dn.se läser jag om att Kristdemokraternas statsråd Maria Larsson är regeringens minst synliga minister under det senaste riksdagsåret. TT har låtit medieanalysföretaget Retriever göra denna undersökning som visar att Fredrik Reinfeldt, Anders Borg och Carl Bildt är de mest synliga statsråden.

Maria Larsson under sitt besök i Skellefteå 8 mars i år.

Nu vill jag bestämt hävda att det inte är ministrarnas eventuella utstrålning som är avgörande för hur mycket de syns i medierna. Dessutom skulle jag vilja veta hur undersökningen är gjort, det vill säga vilka medier som granskats.

Maria Larsson är barn- och äldreminister och det är grupper som hela tiden i och för sig bör vara i fokus, men som har hamnat långt ner på mediernas intresselista när Europa brottas med finansiella problem som bara tycks bli allt större och allt svårare att lösa (vi får se vad EU-toppmötet i helgen kommer fram till. Om det kommer fram till någonting).

Barnens intressen i politiken och de äldres intressen i samma politik är svåra att få uppmärksamhet kring. När det handlar om barnen så har diskussionen mest handlat om barnfattigdomen (och allra mest i samband med Håkan Juholts politiska tal). De äldre talas det bara om när det gäller skandaler på äldreboenden och när pengapensionen kommer på tal.

I detta avseende är Maria Larssons ansvarsområde ytterst otacksamt. Men jag vet att hon och hennes medarbetare har fått igenom mycket av den politik som främst är Kristdemokraternas och att det på många olika sätt har gjort livet lättare för barn och äldre. Och det är nog viktigare i sak än hur mycket som syns i medierna av ministern.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.