Ordbetydelse och tidig match

Trots att det är lördag stod klockan på ringning i morse. Det var så mycket som skulle göras och åtaganden som måste fullgöras att jag inte hade något annat val än att pallra mig upp i tid. En viktig anledning var – och är – också att Sunnanå spelar sin match mot Rågsved på Norrvalla redan klockan 12. Det är om en timme.

Mer normala speltider är ju annars vid tre- eller fyratiden på eftermiddagen. Då hinner man ju med att lördagshandla i god tid innan matchen. Nu får man kasta om rutinerna en smula – vilket i sig bara är nyttigt. Livet får ju inte bara vara en rutin.

Apropå matchen så är det enkelt en dag som i dag att vara tacksam för att en ordentlig läktare under tak har byggts på Norrvalla vid konstgräsplanen. Nu behöver ju inte hugade och hågade åskådare dra sig för att gå dit av fruktan för att bli alltför blöta och ruggiga.

– – –

Jag förvånas en smula över hur massmedia skildrar utgången av EU-toppmötet. Tysklands förbundskansler har utsetts till ”förlorare”, Italiens och Spaniens premiärminstrar Mario Monti respektive Mariano Rajoy som ”vinnare”. Jag tror att det är fel perspektiv när det ändå är slutresultatet som ska räknas. Att samtliga stats- och regeringschefer i EU kom fram till en lösning som i alla fall tillfälligt lugnar ner den finansiella marknaden är positivt. Att lösningen och samtalen som följde också har vissa förutsättningar att lösa kriserna på längre sikt gör det alls inte sämre.

Dessvärre talar vi ofta om vinnare och förlorare i sammanhang som alls inte är relevanta för begreppen. I tävlingar av olika slag, idrott inte minst, kan man alltid utse en segrare. I tävlingar där två står mot varandra vinner den ena och den andra följaktligen förlorar.

Men när Moa Hjelmer i går vann 400-metersloppet på EM i friidrott så ser jag inte de övriga som förlorare.

Politiken är sannerligen inte någon tävling i något avseende. Och politikerna utför inte sitt arbete för vinna någon slags daglig kamp gentemot sina motståndare. Visst, det talas om att man vill vinna väljare och att någon har vunnit en debatt. Fast det egentligen handlar om att ha och föra fram en politik som många väljare tycker är bra och trovärdig eller att göra bra ifrån sig i en debatt.

Så vinna och förlora är måhända begrepp som vi ska använda med större urskiljning. Självklart syndar jag också mot detta. Men alla ord har sin respektive betydelse och genom att använda orden i denna sin betydelse, bör innebära att vi alla blir – vinnare (se där hur ”enkelt” det är att vara ordförsiktig…), när vi faktiskt säger vad vi menar.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ordbetydelse och tidig match

  1. Peter Dahlgren skriver:

    Jag håller med dig om det där med vinna och förlora. Och jag hoppas att den ihållande vinna eller försvinna-trenden ska försvinna. I dag är det ju ofta bara vinnaren som räknas, inte minst i alla dessa tv-tävlingar. Därmed blir ju alla andra förlorare. Jag skulle vilja ha en ny trend: En för alla, alla för en, mer vi och mindre jag.

    • olatheander skriver:

      Jobba på ett sådant koncept och sälj in det till din tidigare arbetsgivare. Jag tror att det skulle kunna bli en ”vinnare” i underhållningsbranschen…

Kommentarer inaktiverade.