Tupp i guld

Jodå, jag kom mig ut. Frisk vind och varmt. Oftast solsken. Grönt. Blomstrande syrener. Oslaget gräs där många olika blomster lyser med sina färger. Kanske är det ängsblommor.

På promenaden mötte jag min tidigare kollega Inger Ödebrink som var ute med sin man. De var på väg ner till badet vid Mobacken för att – som de sa – kolla om det var varmare än tolv grader där. När jag var aktiv skrev jag om badet på Mobacken och att det inte var särskilt mycket folk där. För det fick jag kritik. Mot bakgrund av det kan jag säga att det var elva personer där i dag när jag gick förbi. Med Inger och hennes man blev det 13 personer. Två badade.

I dag tog jag också bild på Landskyrkan. Tuppen har fått nytt bladguld. Och klockans visare har också belagts med bladguld; de var tidigare bara målade.

Häromdagen när jag gick förbi snackade jag med en målare som berättade det för mig. Han sa också att tuppen under arbetets gång varit inhyst i en kasun där ingen blåst kom in. Annars hade väl guldet spridit sig över nejden, kan jag tänka.

Nu är kasunen nedtagen och det är väl bara en tidsfråga innan ställningarna allra högst upp ska rivas. Att klättra ända dit upp för att kika på guldet kan annars bli en farlig lockelse för kanske inte helt nyktra ungdomar när det är dags för Trästockfestivalen.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.