Som akvariefiskar..?

I dag har varit ute och gjort en intervju med en verkställande direktör. Detta för en artikel som ska publiceras i Sunnanås bilaga som kommer ut i höst. Det var en trevlig man som klart och tydligt informerade om företaget och snällt svarade på alla frågor. Ett positivt möte. Det gav energi för resten av dagen.

Men i väntan på att han skulle bli ledig (och den avtalade tiden infalla) stod jag i företagets reception. Där finns ett ganska stort akvarium och jag hade inget annat för mig än att titta på det och fiskarna i det. Tidigare har jag i två perioder själv haft akvarium och det är alltid rogivande att titta på.

Det sägs ju ibland att fiskarna inte har något minne och att det är därför som de pallar med att simma runt i den ytterst begränsade volymen som ett akvarium utgör. Jag vet inte om jag ska tro på det. Nog vet de vad de gör, även om det inte ser ut att vara särskilt mycket.

Plötsligt drabbades jag av en association. Fiskarna lever i mångt och mycket som många pensionärer gör. De flyter runt på ett begränsat område och kollar in det som finns i omgivningarna. Precis som många pensionärer, även jag, gör. Vi håller oss i grannskapet och tar promenader ner till centrum eller till särskilda lokaler. Vi ser de gamla vanliga husen och gatorna. Vi passerar andra och nickar kanske bekant åt någon eller några.

I övrigt så går vi hemma och småäter – precis som fiskarna i ett akvarium. En macka, en frukt, en kopp kaffe. Och liksom fiskarna drar vi oss då och då tillbaka. Inte in i en konstruerad grotta i akvariet utan in i sovrummet där vi kanske vinklar ner persiennerna för att inte störas av ljuset när vi tar vår tupplur.

Till detta ska kanske också läggas att vi kanske litet till mans har svårt med minnet. Som fiskarna sägs ha.

Ja, ja – det var bara en liten association…

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Som akvariefiskar..?

  1. Moa skriver:

    Aw, jamen det är ju inte SÅ illa att vara som akvariefiskarna; de glömmer ju i alla fall bort att de har gjort allting förut, så de blir inte egentligen uttråkade!

Kommentarer inaktiverade.