Sotdöd för allmänflyget

Jag har förstås ingenting med det att göra, men kan inte låta bli att utgjuta mig en smula över det. Det handlar om allmänflyget; det flyg med småplan som körs av privatpersoner med certifikat. För ett par år sedan kastades allmänflyget ut från Barkaby flygplats, som var den stora flygplatsen för allmänflyget i Stockholm. I en artikel i dn.se redovisas hur 120 privatplan tvingades ut runt om i Mellansverige. Många plan såldes och piloterna släppte sina certifikat.

Undan för undan trängs allmänflyget också ut från Bromma flygplats och arbetet, som pågått i två år, med att hitta en ny flygplats har ännu inte lett fram till någonting. Motståndet runt om i Stockholms läns kommuner mot en flygplats är stort – i all synnerhet som en ny flygplats för allmänflyget ska kunna uppgraderas till att så småningom också kunna ta emot affärsflyg i form av privatjet.

Först i höst någon gång ges svar på om det finns någon kommun som är villig att ta emot flyget. Haninge kommun, som tydligen har två lämpliga områden av de elva som står till buds, är i alla fall inte intresserad.

Jag hoppas innerligt på att det löser sig. Allmänflyget som är stationerat på andra håll i landet har ofta Stockholm som destination och betydelsen av detta tycks inte politikerna riktigt vilja förstå. Kan inte någon ny flygplats byggas så riskerar en stor del av allmänflyget i landet att dö den så kallade sotdöden. Det vore väldigt synd, tycker jag, som numera bara – då och då – längtar upp i luften. Certet släppte jag för hela 16 år sedan av kostnadsskäl och nu är det alls inte någon god idé att lägga ned stora pengar på att ta ett nytt cert. Det får räcka med minnena och flygningar med kommersiella bolag, vilket duger gott.

När jag inte kan flyga kan jag i alla fall rida. På min käpphäst. Än en gång – jag förstår inte varför inte flygklubbar här i Skellefteå och/eller på andra ställen i Norrland lanserar flygmöjligheterna här i Tyskland och Frankrike, Holland och Belgien och i andra länder.

Under sommaren här kan man flyga i dagsljus under dygnets alla timmar. Det öppnar för vidareutbildning (sjöflyg – dock inte mörkercert) och för en flygcamping som åtminstone jag är övertygad om skulle locka till många gästnätter.

About these ads

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.