Annorlunda övningar

Då och då höjer jag blicken. Det är jag glad för eftersom jag från tid till annan får se litet ovanliga moln. Att se ett åskmoln i fjärran är ganska häftigt i all synnerhet om man ser hur det byggs upp och städet längst upp utvecklas.

Men också undersidan av molnen kan vara fascinerande. För något år sedan var det dramatiska vyer som spelades upp på undersidan av ett åskmoln. Jag var ut och plåtade då.

Och i dag fick bråttom hem för att hämta kameran när jag såg vågorna som bildades.

 

Foto: Ola Theander

Jag tyckte det var häftigt i alla fall.

Apropå moln som måste jag berätta hur flygutbildningen gick till förr i världen. Det var min flyglärare Jan-Erik Lundholm (han flyttade efter åren i Umeå till Göteborg) som berättade för mig. Han hade en gång i världen flugit Flygande tunnan och det fanns inte några sådana med dubbelkommando. I alla fall inte när han körde dem.

De första flyglektionerna ägnades därför åt att köra runt på marken. Att lära sig så pass mycket att piloterna kunde taxa ut till och från start- och landningsbanan. Sedan bar det iväg med flygläraren i ett plan efter.

Landningarna övades ovanför molnen. Ibland har ni kanske sett att ovansidan av molnen är alldeles platta – eller i alla fall ser ganska platta ut. Det var mot dessa moln som piloten sedan fick öva landningarna. Medvindsflygning, basen och så in mot finalen med läraren hack i häl. Hjulen fälldes ut, klaffarna ut, lägre fart, upphållning mot sidvind och så ”landning” på molntaket. Fullt pådrag och upp igen för att fortsätta övningarna.

Alla övningar till trots där uppe ovanför molnet var det väldigt nervöst att komma ner och landa på flottiljen på riktigt första gången, berättade han. Tunnan hade ju en ganska smal hjulbas och var känslig i landningsögonblicket.

Ja, det om detta.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.