En och annan tanke

Dagen och eftermiddagen har gått och jag har hängt med utan att göra särskilt mycket. I alla fall inte mer än vad som har blivit gjort. På något sätt känns det som att det skulle vara lagom…

Förmiddagen och en bit in på eftermiddagen ägnades åt att formulera en artikel som jag lovat att leverera. Sedan har jag druckit ett antal koppar kaffe, ätit några kakor, käkat en pizza och är just nu på god väg att göra slut på en 250-grams påse Never stop. Det känns som en värdig avslutning på Onyttiga dagen. Motionerandet har inskränkt sig till att gå och hämta cigarretter.

Jo, jag vet och jag har mött varje grej jag gjort med egna förebråelser och bannor. Men i morgon är en annan dag och då blir det också ett annat liv. Eller förhoppningsvis ett fortsatt liv med en något annan inriktning.

– – –

Nu har det inte stått någonting i tidningarna på några dagar om Zlatan. Därför var det kul att på dn.se kunna se en filmsnutt från hans första framträdande borta i USA med sin nya klubb Paris Saint-Germain. Inte ens två minuter tog det innan han ”målade”. Snart börjar serieallvaret och då blir nog en annan bevakning på honom både från motståndarna och från medierna.

– – –

Ett par gånger den senaste veckan har jag skrivit om Aleksander Radler, den tidigare kyrkoherden i Burträsk, som under 25 år var agent åt östtyska underrättelsetjänsten Stasi. I dag har Dagens Nyheter en omfattande intervju med en av dem som Radler förrådde och som hamnade i fängelse –Gesine Overkamp. Det är en intressant läsning om ett livsöde.

Hur många som drabbats av Radlers angiveri är det inte någon som vet i dag. Möjligtvis inte ens han själv eftersom han sedan muren – och Stasi – föll har ägnat kraft åt att förtränga sina minnen av det jobb han utförde och som förstörde många människors liv.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.