Kort om små nyheter

I morse gjorde jag nog något bra. Jag tog en promenad direkt. Sju kilometer i sol och vind gjorde gott och än bättre blev det när jag under gången såg att det började dra in mörka moln. Just nu, i skrivande stund, kommer det en skur – som jag klarade mig undan.

När motionen är avklarad kan jag ägna tiden åt att göra sådant som jag normalt sett ”fastnar” i – nämligen kolla nyheter, läsa böcker och artiklar samt att skriva framför allt för mig själv men även till andra.

I dag blir det litet uppföljningar. Jag ser att den tidigare kyrkoherden i Burträsk, Aleksander Radler, skrivit till Luleå stift och avsäger sig prästämbetet (dn.se). Det är bra och naturligtvis det enda rätta att göra för honom. Det innebär också att stiftet inte behöver slita med frågan för att fatta ett beslut om att skilja honom från ämbetet, utan bara kan godkänna avsägelsen.

Aleksander Radler sägs ha varit en bra präst och uppges ha gjort mycket bra för Burträskbygden. Men när hans förflutna kom ifatt honom så betyder hans lokala gärningar inte särskilt mycket. Många känner sig i grunden svikna av honom och har svårt att förlåta honom för det dubbelliv han levt.

Jag ser också att den 16-åriga Wojdan Shaherkani från Saudiarabien får tävla i judo iklädd sin hijab (slöja). Det har IOK, internationella judoförbundet och Saudiarabiens olympiska kommitté kommit överens om. Det är ett bra och välkommet besked. Slöja tillåts ju i en rad andra idrotter, så varför inte också i judo. En kvinna som är övertygad om att slöja ska bäras – om så det är till nackdel för henne i det hon gör – måste ändå, som jag ser det, ha rätten att följa denna sin klädkod.

Att bära slöja är en sak. Att bära niqab är en helt annan sak. På dn.se kan man i dag läsa att det har startats en tv-kanal ”Maria” i Egypten där alla – programpresentatörer, nyhetsuppläsare, producenter och fotografer – bär heltäckande niqab. Kanalen sänds under fyra timmar varje dag i moderkanalen Al-Omna, vars ägare anser att ”Maria” nu ger rättvisa åt och minskar diskrimineringen av de kvinnor som klär sig i niqab.

Om detta kan man förstås ha åsikter. Personligen är jag övertygad om att de kvinnor som niqab nog i och för sig gör det av eget val. Sedan kan man diskutera hur på pass ”eget” detta val är. Jag kan mycket väl tänka mig att kvinnorna ända sedan de varit små påverkats starkt av sin omgivning att niqab är det enda rätta. Och/eller att den man som de gifter sig med kräver att de ska bära niqab.

Personligen har jag dock bara reagerat väldigt negativt – och gör det fortfarande – när jag ser niqabklädda kvinnor köra bil. Och allra helst då de har sitt barn sittande i knäet. Det ser faktiskt livsfarligt ut och är det också; synfältet måste vara väldigt begränsat. Att jag också har svårt att känna igen folk som är klädda i niqab är kanske mer naturligt; det är som inte mycket mer än höjden över havet på personen i fråga som skiljer dem åt… Åtminstone för mina ovana ögon

Nåväl, de som arbetar på ”Maria” kan ju inte beskyllas för att vara ute efter att bli kändisar hos allmänheten och bland kolleger.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kort om små nyheter

  1. Harlekin33 skriver:

    Vi människor är funtade så att vi vill ju gärna se den som pratar med oss så man kan se ansiktsuttryck och miner etc.!.

    Det ser omänskligt ut med någon som sitter bakom ett skynke och inte vågar visa sig.

    Det står ingenstans i Koranen att en kvinna måste vara klädd som ett svart spöke!

Kommentarer inaktiverade.