Kalla handslag

Obevekligt närmar sig hösten. Jo, jag vet – det återstår fortfarande en månad av sommar. Och det är fullt tänkbart att augusti, kanske också september, blir skapligt fina månader. Men det blir långsamt kallare. Det är inte något som jag ser fram emot.

En anledning till det är att jag fryser så mycket om händerna. Under min tid i lumpen när jag körde motorcykel förfrös jag flera gånger händerna. Det var en tuff vinter mellan 1966-1967 med mycket snö och skaplig kyla även i Skövde. Att då sitta på en hoj halva dagarna var inte så kul – för händerna. Inte när de väl tagit stryk första gången.

Frysskadorna medförde så småningom att jag blev nedklassad från sergeant till malaj. I alla fall fick jag göra ett repmöte som malaj på regementet i Strängnäs. Fick stå i en lagerlokal och sortera vapenrockar efter storlekar i två veckor.

Nu ser jag i tidningen att en värnpliktig som förfrös händerna under en fältövning 2010 ska få 37 000 spänn i ersättning för att han får hudsprickor och fryser lättare. Jo, det är bara bocka och gratulera. Ersättningen till trots lär han ha fortsatta besvär. Inte en spänn har jag fått och jag har inte förstått att man skulle kunna begära ersättning. Det enda som gällt och gäller är att fortsätta svära över kylan och försöka skratta åt att blodvite uppstår till och med i vantarna när man knyter händerna därför att huden är ruinerad.

– – –

Jag har också läst i dag att näringsminister Annie Lööf (C) i princip har gett generaldirektören på Tillväxtverket, Christina Lugnet, sparken. Det är litet ovanligt att göra det på nyhetsplats, men så har skett.

Till Dagens Nyheter säger Annie Lööf:

– Det är inte acceptabelt, jag tolererar inte att man inte följer interna riktlinjer och jag tolererar inte att man inte följer lagstiftning, men jag har fortsatt förtroende tills jag meddelar någonting annat. Därför kommer vi ha ett enskilt samtal med generaldirektören nästa vecka.

Så efter samtalet med Christina Lugnet på tisdag (tror jag att det är) blir det väl så att minister Lööf meddelar att hon inte längre har något förtroende för generaldirektören. För som hon uttrycker sig i tidningen vore det smått sensationellt om hon skulle acceptera och tolerera det som hänt. Kvar står att det är ett mycket ovanligt agerande av ett statsråd, vilket väl får skyllas på ungdomlig orutin.

– – –

Den stora nyheten i dag tar jag upp sist – nämligen att Vitryssland har utvisat den svenske ambassadören i Minsk, Stefan Eriksson. Sverige svarade omedelbart genom att meddela att den nye vitryske ambassadören som väntas inom kort inte är välkommen. Uppehållstillståndet för ytterligare två diplomater från Vitryssland drogs också in.

Anledningen till varför Stefan Eriksson förklaras oönskad i Vitryssland är att han har haft kontakter med oppositionen. Stefan Eriksson talar vitryska, vilket har underlättat kontakterna i landet både med officiella företrädare för landet och med oppositionen.

Vitryssland är en diktatur där presidenten Aleksandr Lukasjenko är en hårdför typ som ogillar allt vad opposition heter. Protesterna mot honom har blivit allt flitigare och det är många som både inom och utanför landet arbetar för att försöka få till stånd någon form av demokrati och för att stärka de mänskliga rättigheterna. Allt detta motarbetar regimen.

Förmodligen blir det så att EU till följd av Lukasjenkos agerande också kommer att agera. Möjligtvis blir det så att EU:s medlemmar markerar sitt avståndstagande genom att alla kalla hem sina ambassadörer för, som det heter, konsultationer.

Om detta ämne emotser jag kommentarer från Tobias Ljungvall, som ju är expert på Vitryssland.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.