Från Mars till Läkarvägen

Mars ligger ju en bit bort. Ja, jag tänker inte nu på månaden mars utan på planeten Mars. Den var intressant nu på morgonen. I dag skulle ju en ny marslandare landsättas på planeten och den landningen i stort sett direktsändes på webben (www.nasa.gov).

Jag kunde inte låta bli att kika. I och för sig såg man inte någonting annat än ett stort kontrollrum på California Institute of Technology och en massa människor. Efter jublet som förkunnade att marslandaren, som fått namnet Curiosity, tagit mark, dröjde det bara fyra-fem minuter innan de första bilderna fångades upp.

Nu kommer Curiosity att åka omkring i Galekratern på Mars (dn.se) och hela tiden skicka information av en mängd olika slag. I två år (ett Marsår) ska detta pågå. Och visst är det fascinerande att tänka sig att raketen som innehöll Curiosity, som väger nästan ett ton, skickades upp i november förra året nu har nått sitt mål och framgångsrikt landsatts precis där det var tänkt.

Det är ”dataspel” i den högre skolan – om man kan säga så.

Med denna högteknologiska bedrift i åtanke sätter jag mig vid köksbordet och väntar på att Dagens Nyheter ska distribueras också till min brevlåda. Utbärningen har mankerat – igen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.