Nyheter saknas

I går träffade jag på och pratade med en norsk familj som tagit sig till Skellefteå – igen – för ett par semesterdagar. Familjen är från Bodö. Jodå, de hoppas på sol och värme. Det är ju egentligen därför de har kommit hit. Tyvärr lär det inte bli något av den varan. I alla fall inte i dag som tenderar att bli mulen med risk för regnskurar.

Det som var litet intressant för mig i samtalet med familjen var att de inte längre tycker att det är så kul att komma hit. Shoppingen är inte längre särskilt spännande. Clas Ohlson och Jula har de besökt många gånger och börjat tröttna på. Dessutom så finns numera båda dessa affärer i Bodö.

Men nästa år har ni Biltema här, sade jag muntert.

Det har vi också i Bodö, blev svaret.

Vad svarar man på det? I stort sett ingenting. Det känns ju litet knepigt och udda att hänvisa till till secondhand-affärerna i stan och loppisen i Stackgrönnan för att de ska få uppleva en annan typ av shopping där de kan spendera några timmar och få dagarna att gå i det numera för dem välbekanta Skellefteå.

Det här fick mig att tänka på att det krävs något nytt i stort sett varje år för att också i framtiden locka turisterna att komma. Och få dem att stanna. Det tror jag inte Skellefteå är särskilt bra på. Ända sedan jag kom hit har norrmännen tagits för givna under sommarmånaderna.

Men det finns ingenting här i världen som man ska ta för givet. Allt förändras och ibland kan förändringarna gå väldigt snabbt. Nu tror jag i och för sig inte att Skellefteå och Byske i hast tappar greppet om de norska turisterna, men bara det faktum att de kanske stannar färre dagar än tidigare innebär ett tapp, som kan sprida sig och växa i omfattning så att fler och fler gör det.

Jag vet inte hur det ligger till med Stoorn, storälgen på Vithatten. Men det är något som verkligen behövs och som i många år skulle ge stadga åt turistnäringen inte bara i Skellefteå och Norsjö utan även uppåt Piteå och neråt Umeå. En utflykt till Stoorn skulle för väldigt många betala sig även om den skulle innebära många timmar i bil för att komma dit och därifrån. Jag hoppas verkligen att bygget kommer igång. Ja, helst skulle storälgen redan ha funnits på plats sedan flera år tillbaka.

Turistföretagarna får väl, nu när säsongen börjar ta slut, sätta sig ner och fundera på vad som kan bli nytt till nästa sommar. Gör investeringarna när det är mörkt och kallt för att nästa turistsommar ska bli ljus och rik. Och glöm inte bort att marknadsföra nyheterna i norra delen av vårt västra grannland.

– – –

I dag börjar ju hösten. Så ser jag det. Skellefteå AIK har sin första isträning för säsongen. Skellefteå Kraft Arena kommer att fyllas med tusentals åskådare som får se lagets spelare göra entré. Alla som går dit, tror jag, hoppas och tror på att laget den här säsongen kommer att gå hela vägen fram till ett SM-guld. Det har varit nära två år i rad nu – tredje gången gillt.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.