Glass och polonium

I kväll sken solen. Litet kallt i luften. Med våra norska vänner tog vi en tur till glasskiosken i Bergsbyn för att ge oss gott om tid att lapa i oss jätteglassarna (själv tyckte jag att jag var smart genom att begära ”halv portion”). Där satt vi ett par timmar och språkades vid om allt mellan himmel och jord. Trevligt. Snart åker de (tror jag – de har redan bestämt att de stannar en dag till) men till nästa år kommer de tillbaka och då ska vi käka våfflor på Kyrkholmen. Det bestämdes i kväll. Och det ser jag fram emot.

– – –

Den spännande avslutningen på kvartsfinalen mellan Sverige och Danmark hörde jag på radion i bilen på väg hem. Det var tur att den danske coachen begärde timeout när jag kom in i carporten. Sedan begärde tydligen också Sverige timeout och detta bara när det var några sekunder kvar att spela.

In i lägenheten med skorna på och på med TV:n. Jodå, det fungerade. Spelet gick igång precis när bilden kom och jag fick se de avslutande sekunderna och hur Sverige med fyra sekunder kvar utökade målskörden och vann med 24–22.

På fredag blir det ny handbollsdramatik klockan 18 när Sverige möter Ungern i semifinal. Den matchen ser jag fram emot, även om jag är rädd för ett mentalt bakslag. Men vi får väl se.

– – –

Nu är det också klart att Yassir Arafat ska obduceras av schweiziska experter (dn.se). Undersökningar av hans kläder har visat att dessa hade höga halter av det radioaktiva ämnet polonium-210. Det experterna nu ska undersöka är om även kroppen innehåller det dödliga ämnet, vilket i så fall skulle visa att han mördades.

Jag tror personligen att så är fallet och då blir det förstås en grannlaga uppgift för någon eller några att försöka komma underfund om vem eller vilka som låg bakom mordet. Polonium-210 är ju inte precis en dussinvara, men trots det kan man lugnt redan nu räkna med att alla, som eventuella misstankar kommer att riktas mot, ivrigt och ihärdigt kommer att värja sig mot alla anklagelser.

Jag vill inte spekulera i det här skedet, men nog fanns det intressen inom Arafats egen rörelse PLO som helst såg att han försvann. Vilket han gjorde efter ett tämligen hastigt sjukdomsförlopp vars diagnos verkligen inte var kristallklar.

Nu blir det idrott och OS för resten av kvällen. Bara så att ni vet.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Glass och polonium

  1. Lisa skriver:

    Arafat dog av AIDS, det är fastslaget. Det här är ren idioti…

  2. Rase skriver:

    Vore intressantare att Arafats tillgångar och bankkonton vid dödstillfället undersöktes. Det sägs att han hade en förmögenhet på flera hundra miljoner dollar när han gick bort. Pengar som han försnillat från bistånd som egentligen skulle gått till befolkningen i Palestina. Arafat var en lika stor skurk som alla andra ledare i arabvärlden, inklusive de nuvarande.

Kommentarer inaktiverade.