Vitryssland trappar upp

Än en gång blir det ett litet sent första inlägg på bloggen. Förmiddagen blev förstås inte som tänkt och planerad. Jag skulle ju göra en grej åt Sunnanå inför höstens bilaga och hade bestämt tid i god ordning. Nu visade det sig att personen jag skulle träffa var tvungen att delta i ett gruppsamtal just då, så mötet fick skjutas upp en dryg timme.

Det är ju inte på något sätt någon katastrof eftersom det gav mig tid att åka ner till älven för rekreerande stund. Att vara där är alltid skönt och avkopplande. I dag hade jag även kameran med mig.

 

Normalt sett går jag på bron (och kör över den ibland) eller också viker jag av före eller efter densamma. I dag gick jag under den eftersom jag var litet nyfiken på att se hur den restaurerade bron ser ut underifrån. Det är inte någon toppenbild, men nog kan man ana att det var litet grann av gammalt mekanoskruvande och -monterande av alla stockar som måste sitta precis som de satt när bron en gång byggdes, som våra nutida arbetare fick ägna sig åt.

Sunnanåjobbet gick bra och väl hemma var det dags att börja få till det. Men det har jag ännu inte börjat med.

En väldigt trevlig grabb från Comhem, Michael Hansson, ringde. Jag hade ju här på bloggen klagat på Comhem och att förbindelsen föll bort väldigt ofta i juli. Det blir man ju inte munter av.

Michael Hansson på kundservicen förklarade i detalj för mig vad som kan ha hänt. I och för sig begriper jag inte alla tekniska termer, men så mycket förstod jag att de letar efter vad som exakt har hänt. De har varit på det flera gånger när felet inträffat, men då felet upphörde under felsökning, så kom de aldrig fram till något.

Jag känner mig ändå lugn och trygg i att de på Comhem tydligen har ögonen på det – även om de inte kan ha någon som tittar bara på min förbindelse 24 timmar om dygnet.

– – –

Nu till något annat. Det diplomatiska bråket mellan Sverige och Vitryssland nådde nya höjder i dag när Vitryssland meddelade att landet kommer att stänga sin ambassad i Stockholm och Sverige (dn.se). Samtidigt upphäver Vitryssland den diplomatiska statusen för de som jobbar på den svenska beskickningen i Minsk, vilket i praktiken innebär att Sverige får stänga sin ambassad där.

Det är väldigt tydligt att Vitryssland och dess diktator, president Alexandr Lukasjenko, fått nog av de svenska demokratiprogrammen som drivits i landet. Demokrati i Vitryssland är något väldigt fult och rent av brottsligt.

Jag hoppas att Sverige ändå hittar på något sätt att fortsätta med sina program i landet. Lukasjenko kommer inte att leva för evigt och när han väl är det så väntar andra tider; demokratiska tider – får vi hoppas. Befolkningen längtar och trängtar efter ett mer öppet och demokratiskt samhälle där mänskliga rättigheter respekteras.

Sverige har inget att frukta över Alexandr Lukasjenkos ”vrede”. Den går i slutändan bara ut över honom själv och bidrar självklart till hans öde i framtiden. Jag hoppas också på att Sverige kan förmå EU att agera samfällt – på något sätt – mot Vitryssland som en kraftig och tydlig markering mot det som Lukasjenko håller på med.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vitryssland trappar upp

  1. Pål Börje skriver:

    Kolchosdirektören som fått ngn STD som slagit sig på hjärnan är det snarare än något annat.

Kommentarer inaktiverade.