Historisk Bolt

Det blir väldigt mycket sport under dessa OS-dagar. Precis som alla andra kan jag inte låta bli att skriva litet om fenomenet Usain Bolt. Han vann 200 metersloppet och är därmed den förste som har vunnit både 100 och 200 meter i två på varandra följande olympiska spel. Strongt. Och det visar bara vilken toppidrottsman han är.

Att Jamaica även tog andra och tredje platsen i loppet demonstrerar landets dominans inom sprintlöpningen. USA, som tidigare varit starka på dessa distanser, hade bara en löpare med i finalloppet. Det skulle inte förvåna mig om diverse skumraskfigurer i branschen försöker hitta på något nytt medel för doping som till en början inte kan hittas i de stora laboratorier som finns och mot vilka alla idrottsmän i dag testas.

Usain Bolt är dock helt ren. Jag kan inte tänka mig något annat. Redan som 15-åring dominerade har sprintdistanserna på global nivå i sina åldersklasser. Ja, faktum är att han i den åldern slog alla upp till 19 år. Ett unikum är han och när han dessutom har så lätt att bjuda på sig själv är det inte svårt att förstå att sponsorerna samlas kring honom och att han gör sig goda slantar på sin sport. Jag såg någonstans att han förra året skramlade ihop 150 miljoner.

Det är en ansenlig summa, som välbetalde Zlatan får knega i ett och ett halvt år för. Men andra idrottare ligger inte så där väldigt långt efter. Eller kanske rent av före. Hockey- och basketproffs, golfspelare och kanske formel 1-förare klipper väl in en och annan krona också kan jag tänka. Så i det perspektivet är 150 mille inte särskilt mycket med tanke på vilket namn han har gjort sig över hela världen. Om det nu var 150 miljoner kronor…

Nåväl, snart är det slut på OS och det blir ganska skönt. Jag tycker att SVT har skött sändningarna väldigt bra och jag tycker att det är så synd att olymiaderna i Sotji vintern 2014 och Rio sommaren 2016 ska sändas av ett annat bolag. Man kan ju hoppas att det blir bra, men risken är uppenbar att vissa sändningar läggs in i betalkanaler och då tittar i alla fall inte jag på dem. Nej, en stor eloge till SVT och det arbete som alla har lagt ned före, under och efter OS. Det är ju inte precis att bara åka till London och sätta sig i en studio för att klara hem sändningarna.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.