Lukasjenko och trött norrman

I dag har jag glädjande nog varit i farten så pass mycket att jag inte förrän nu när kvällen inträtt har fått möjlighet att göra ett inlägg här på bloggen. I och för sig hade jag en timme över mitt på dagen, men precis när jag loggat in så försvann bredbandet och var borta nästan en timme. Så då försvann den chansen.

Förmiddagen ägnade jag åt skrivande och på eftermiddagen for jag ut och gjorde intervju och research för ett annat jobb. Allt i Sunnanå SK:s namn. Ett kortare samtal med en god vän kändes också viktigt att klara av. Och på eftermiddagen var jag ner till Norrvalla för att ta bilder och snacka med spelare. Hela dagen har känts stimulerande och jag har faktiskt inte saknat en enda TV-minut där OS utspelas. Men i kväll ska jag förstås titta på loppet som avgör vem som är snabbast av herrarna på 200 meter. I går gladdes jag åt att Allyson Felix vann damernas final på samma distans. Hon springer ju så vackert, tösen.

– – –

Det ska bli litet spännande, tycker jag, att se vad EU-ambassadörerna i EU:s kommitté för utrikes och säkerhetsfrågor kommer fram till i morgon (dn.se). Ett givet ämne på deras agenda är den diplomatiska striden som blossat upp mellan Vitryssland och Sverige. I fredags förklarades den svenske ambassadören i Minsk för persona non grata. Det svarade Sverige på genom att säga att Vitrysslands nye ambassadör, som ännu inte kommit till Sverige, inte var välkommen.

I går deklarerade Vitryssland att man stänger sin ambassad i Stockholm och upphävde samtidigt att den svenska ambassadpersonalens i Minsk diplomatiska status. I dag hävdade Vitrysslands president och diktator Aleksandr Lukasjenko att den så kallade nallebjörnsaktionen i juni hade skett efter direkt inblandning av den svenska ambassaden.

USA har i ett uttalande stött den svenska linjen och det är högst troligt att EU-ambassadörerna i morgon skärper tonen mot och gör diverse markeringar mot Vitryssland, som genom sitt agerande mot befolkningen kränker mänskliga rättigheter och ihärdigt bekämpar alla demokratiska krav som oppositionen vågar framföra.

Nallebjörnar är inte precis president Lukasjenkos favoritleksak, kan man tänka. I dag dömdes en journalist och en fotograf till dagsböter därför att de fotograferat nallebjörnar i centrala Minsk…

– – –

Norrmännen har en förmåga att hålla sig framme. Inte minst i idrottsliga sammanhang vilket också visar sig under pågående OS i London.

Men det finns också andra sätt att utmärka sig och skapa litet historia (dn.se). Det gjorde den överförfriskade norrman som i Rom tidigare i somras kom för tidigt till incheckningsdisken. Tidigt på plats efter en förmodligen väldigt sen natt hoppade han över disken och lade sig att sova – på bagagebandet.

När personalen kom till incheckningen var bagagebandet igång och norrmannen hade åkt minst 50 meter in i den stora röntgenkameran som genomlyser allt bagage. När kontrollanten förstod att det var en människa på bandet stoppades det och polis kallades till platsen. Norrmannen väcktes, men somnade tryggt om i väntan på polisen.

En viss efterräkning lär norrmannen räkna med, förmodligen får han betala kostnaderna för polisutryckningen.

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.