Finalmatch väntar!

Vad härligt och roligt att Sverige slog Ungern och tog sig till final i OS-handbollen. Egentligen blev det väl kanske onödigt spännande mot slutet efter Sverige hade en ganska betryggande ledning ett tag i andra halvlek. Men idrott av alla de slag bjuder på överraskningar och jag är definitivt inte ensam om att vara glad för finalplatsen. Väl där är det bara att gå för guld och då får Staffan Olsson och Ola Lindgren äntligen sina OS-guld. Två silver har de ju sedan tidigare som aktiva spelare. Men om det vet vi ingenting nu. Hoppas kan man i alla fall göra.

Det är kul att titta på handboll. En gång i världen stod jag i mål i handboll och jag tror att det var det roligaste jag har gjort inom idrotten. I och för sig har allt varit kul med löpning och cykling och bollsparkande. Men att stå i handbollsmålet gav en extra krydda.

Visserligen var det under väldigt primitiva förhållanden. Det handlade om korpspel, men det var under min tid i Eskilstuna, som ju är en stad med stolta och djupa handbollstraditioner. Det fanns många bra spelare också i korpen. Jag gillade målvaktsspelet så mycket att jag utan att tveka i dag skulle ställa mig mellan stolparna – om bara någon bad mig göra det.

I och för sig är det väl tur för mina minnen och mitt därpå byggda självförtroende att ingen gör det. Men när man fortfarande då och då hinner fånga tvålen när den glider ur händerna i duschen innan den når golvet, så inbillar man sig lätt att reaktionen är som i unga år…

– – –

Det blev inte någon särskilt hård markering mot Vitryssland när EU:s ambassadörer samlades i Bryssel för att behandla den diplomatiska konflikten mellan Vitryssland och Sverige (dn.se). EU ställer sig enigt bakom Sveriges hållning och kritiserar starkt Vitryssland. Uppenbart är att Vitrysslands beslut att kasta ut den svenska ambassadören negativt kommer att påverka Vitrysslands kontakter med EU och övriga västvärlden. Men det bryr sig förmodligen inte Vitrysslands president och diktator Aleksandr Lukasjenko om.

Nu återstår bara en liten uppdatering av sskbloggen inför Sunnanås bortamatch mot Bollstanäs på söndag. Sedan blir det friidrott hela kvällen – så här mot slutet av olympiska spelen.

 

Om olatheander

Har arbetat som journalist hela livet. Chefredaktör och ansvarig utgivare på Nynäshamns-Posten, Hudiksvalls-Tidningen och Norra Västerbotten. Ledarskribent, politisk redaktör och politisk chefredaktör på Västerbottens-Kuriren, Sundsvalls Tidning och Norra Västerbotten. Skrivit ledare och krönikor sedan 1976. Pensionär och nu verksam i egna firman Brola. Vill du komma i kontakt med mig går det enklast via e-post: olath47@yahoo.se
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.